Alkuluokan arviointi Bikva-menetelmällä
Pihlaja, Marianne (2013)
Pihlaja, Marianne
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013101016022
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013101016022
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli alkuluokan kehittäminen ja alkuluokan arviointi Bikva-menetelmällä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää miten alkuluokkaa ja sen toimintaa tulisi kehittää asiakkaiden näkökulmasta. Opinnäytetyön tavoitteena on alkuluokan ja sen toiminnan arviointi.
Opinnäytetyö toteutettiin Bikva-menetelmällä ja opinnäytetyön aineistonkeruumenetelmänä käytettiin asiakaslähtöistä arviointia, Bikva- mallia. Aineisto kerättiin ryhmähaastatteluissa, joissa haastateltiin alkuluokan vanhempia, alkuluokan työntekijöitä ja esimiehiä.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin selvitettyä miten alkuluokkaa ja sen toimintaa pitäisi kehittää vanhempien näkökulmasta. Vanhemmat tarvitsevat lisää tietoa alkuluokan toiminnasta ja perusteluja toimintatapojen valinnoille. Alkuluokan toiminnasta on keskusteltava enemmän vanhempien ja työyhteisön kanssa. Alkuluokan toiminta ja työ alkuluokassa on tehtävä näkyväksi muille. Alkuluokan esimiehillä on keskeinen rooli siinä, miten alkuluokan toiminta kehittyy tulevaisuudessa. Lisäksi on kehitettävä varhaiskasvatuksen ja alkuopetuksen yhteistyötä ja rakennettava lapselle turvallinen siirtymävaihe varhaiskasvatuksesta esiopetukseen ja koulun maailmaan.
Opinnäytetyö toteutettiin Bikva-menetelmällä ja opinnäytetyön aineistonkeruumenetelmänä käytettiin asiakaslähtöistä arviointia, Bikva- mallia. Aineisto kerättiin ryhmähaastatteluissa, joissa haastateltiin alkuluokan vanhempia, alkuluokan työntekijöitä ja esimiehiä.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin selvitettyä miten alkuluokkaa ja sen toimintaa pitäisi kehittää vanhempien näkökulmasta. Vanhemmat tarvitsevat lisää tietoa alkuluokan toiminnasta ja perusteluja toimintatapojen valinnoille. Alkuluokan toiminnasta on keskusteltava enemmän vanhempien ja työyhteisön kanssa. Alkuluokan toiminta ja työ alkuluokassa on tehtävä näkyväksi muille. Alkuluokan esimiehillä on keskeinen rooli siinä, miten alkuluokan toiminta kehittyy tulevaisuudessa. Lisäksi on kehitettävä varhaiskasvatuksen ja alkuopetuksen yhteistyötä ja rakennettava lapselle turvallinen siirtymävaihe varhaiskasvatuksesta esiopetukseen ja koulun maailmaan.