Opiskelijavalinnan merkitys opintojen keskeyttämiseen ensimmäisenä lukuvuonna. : Selvitys Oulun seudun ammattikorkeakoulun opiskelijavalinnasta 2007–2011.
Räisänen, Eija (2013)
Räisänen, Eija
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013101116067
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013101116067
Tiivistelmä
Opintojen keskeyttäminen on merkittävä ongelma Suomen korkeakoulujärjestelmässä, erityisesti ammattikorkeakoulusektorilla. Opintojen keskeyttäminen koskettaa vuosittain suurta määrää ammattikorkeakouluopiskelijoita. Lukuvuonna 2010–2011 valtakunnallinen keskeyttämisprosentti ammattikorkeakoulusektorilla oli 8,8 %. Määrällisesti tämä tarkoittaa noin 11 500 opintonsa kes-keyttänyttä opiskelijaa.
Alalle soveltuvat ja motivoituneet opiskelijat ovat ammattikorkeakoulujen elinehto, sillä ammattikorkeakoulujen rahoitus tulee jatkossa olemaan täysin tuloksellisuusperustainen. Rahoitukseen vaikuttavat merkittävästi sekä opintojen edistyminen että suoritetut tutkinnot, ja siksi on tärkeää, että ammattikorkeakoulut onnistuvat opiskelijavalinnassaan.
Valtaosa opintojen keskeyttämisistä ajoittuu opintojen alkuvaiheeseen, yleisesti ensimmäiseen opiskeluvuoteen. Opintojen keskeyttämisen syitä on useita ja niiden selvittäminen on ammattikorkeakoulujen kannalta tärkeää, sillä vain keskeyttämisen syiden hahmottamisen myötä voidaan vaikuttaa tähän ongelmaan. Kehittämistehtävän tavoitteena oli tilastollisen tutkimuksen menetelmin tunnistaa ne opiskelijavalinnan osaalueet, joilla mahdollisesti on merkitystä opintojen keskeyttämiseen ensimmäisenä lukuvuonna. Kehittämistehtävän toimeksiantajana on Oulun seudun ammattikorkeakoulu, joka on Suomen viidenneksi suurin ammattikorkeakoulu. Selvityksen kohteena oli Oulun seudun ammattikorkeakoulun nuorten suomenkielinen tutkintoon johtava koulutus. Ajallisesti selvitys koskee kevään yhteishakuja 2007–2011.
Tulosten perusteella opiskelijavalinnassa on osa-alueita, joilla näyttäisi olevan yhteyttä ensimmäisenä lukuvuonna tapahtuvaan opintojen keskeyttämiseen. Merkittävimmät tulokset koskivat pohjakoulutusta ja hakutoivejärjestystä. Myös iällä ja aiemmalla koulumenestyksellä näyttäisi olevan merkitystä. Aiemman koulumenestyksen ja valintakoetulosten korrelaatioiden perusteella pystyttiin havaitsemaan, ettei hyvä aiempi koulumenestys takaa valintakokeissa menestymistä.
Alalle soveltuvat ja motivoituneet opiskelijat ovat ammattikorkeakoulujen elinehto, sillä ammattikorkeakoulujen rahoitus tulee jatkossa olemaan täysin tuloksellisuusperustainen. Rahoitukseen vaikuttavat merkittävästi sekä opintojen edistyminen että suoritetut tutkinnot, ja siksi on tärkeää, että ammattikorkeakoulut onnistuvat opiskelijavalinnassaan.
Valtaosa opintojen keskeyttämisistä ajoittuu opintojen alkuvaiheeseen, yleisesti ensimmäiseen opiskeluvuoteen. Opintojen keskeyttämisen syitä on useita ja niiden selvittäminen on ammattikorkeakoulujen kannalta tärkeää, sillä vain keskeyttämisen syiden hahmottamisen myötä voidaan vaikuttaa tähän ongelmaan. Kehittämistehtävän tavoitteena oli tilastollisen tutkimuksen menetelmin tunnistaa ne opiskelijavalinnan osaalueet, joilla mahdollisesti on merkitystä opintojen keskeyttämiseen ensimmäisenä lukuvuonna. Kehittämistehtävän toimeksiantajana on Oulun seudun ammattikorkeakoulu, joka on Suomen viidenneksi suurin ammattikorkeakoulu. Selvityksen kohteena oli Oulun seudun ammattikorkeakoulun nuorten suomenkielinen tutkintoon johtava koulutus. Ajallisesti selvitys koskee kevään yhteishakuja 2007–2011.
Tulosten perusteella opiskelijavalinnassa on osa-alueita, joilla näyttäisi olevan yhteyttä ensimmäisenä lukuvuonna tapahtuvaan opintojen keskeyttämiseen. Merkittävimmät tulokset koskivat pohjakoulutusta ja hakutoivejärjestystä. Myös iällä ja aiemmalla koulumenestyksellä näyttäisi olevan merkitystä. Aiemman koulumenestyksen ja valintakoetulosten korrelaatioiden perusteella pystyttiin havaitsemaan, ettei hyvä aiempi koulumenestys takaa valintakokeissa menestymistä.