Haastavan lapsen kohtaaminen varhaiskasvatuksessa
Suomi, Piia (2013)
Suomi, Piia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013101516121
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013101516121
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, kuinka haastavasti käyttäytyvää lasta kohdataan varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyön pääkysymyksinä on, kuinka kasvattajat varhaiskasvatuksessa kohtaavat lapsen, joka käyttäytyy haastavasti, mitä on haastava käyttäytyminen sekä kuinka ohjataan haastavaa lasta. Pääkysymyksenä on myös, että mitä on haastavan lapsen hyvä kohtaaminen varhaiskasvatuksessa. Näistä kysymyksistä saatujen tulosten pohjalta laadin esitteen haastavan lapsen kohtaamisesta varhaiskasvatuksessa. Esite on tarkoitettu varhaiskasvatuksessa työskenteleville kasvattajille. Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytän haastatteluja, jotka sopivat kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmäksi. Haastatteluja toteutan kolme. Haastatellut henkilöt ovat Hyvinkään kaupungin varhaiskasvatuksen henkilökuntaa. Haastatteluiden avulla saan hyvää kokemusta ja tietoa haastavan lapsen kohtaamisesta. Haastattelut tuovat esiin jokaisen haastateltavan hiljaista tietoa haastavan lapsen kohtaamisesta. Jokaisella haastateltavalla on vankka kokemus varhaiskasvatustyöstä. Haastattelut tuovat esiin hyviä käytäntöjä haastavien lasten ja heidän vanhempiensa kohtaamisesta.
Haastatteluista käy ilmi, että haastavia lapsia on olemassa ja haastavan lapsen kohtaaminen vaatii kasvattajalta ammattitaitoa, kärsivällisyyttä, aitoa läsnäoloa ja välittämistä. Haastatteluissa nousee esiin myös haastavan lapsen vanhempien tukeminen ja ohjaaminen. Haastavan lapsen kohtaamisen tulisi olla aitoa, välittävää, läsnä olevaa, turvallista ja rajoja asettavaa kohtaamista. Kasvattajan tulisi huomiota lapsen omaan temperamenttiin ja lapsen luontaiseen tapaan toimia. Kasvattajan tulee kiinnittää huomiota myös omaan tapaansa toimia kohdatessaan lapsen, joka haastaa häntä käytöksellään. Lapsilähtöisyyden huomioiminen on tärkeää. Näistä edellä mainituista asioista muodostuvat opinnäytetyön tulokset. Niiden pohjalta toteutan haastavan lapsen kohtaamiseen tarkoitetun esitteen varhaiskasvattajille. He voivat perehtyä asiaan osittain myös tämän esitteen avulla ja saada itselleen uusia ajatuksia ja tapoja kohdata haastavasti käyttäytyvä lapsi.
Haastatteluista käy ilmi, että haastavia lapsia on olemassa ja haastavan lapsen kohtaaminen vaatii kasvattajalta ammattitaitoa, kärsivällisyyttä, aitoa läsnäoloa ja välittämistä. Haastatteluissa nousee esiin myös haastavan lapsen vanhempien tukeminen ja ohjaaminen. Haastavan lapsen kohtaamisen tulisi olla aitoa, välittävää, läsnä olevaa, turvallista ja rajoja asettavaa kohtaamista. Kasvattajan tulisi huomiota lapsen omaan temperamenttiin ja lapsen luontaiseen tapaan toimia. Kasvattajan tulee kiinnittää huomiota myös omaan tapaansa toimia kohdatessaan lapsen, joka haastaa häntä käytöksellään. Lapsilähtöisyyden huomioiminen on tärkeää. Näistä edellä mainituista asioista muodostuvat opinnäytetyön tulokset. Niiden pohjalta toteutan haastavan lapsen kohtaamiseen tarkoitetun esitteen varhaiskasvattajille. He voivat perehtyä asiaan osittain myös tämän esitteen avulla ja saada itselleen uusia ajatuksia ja tapoja kohdata haastavasti käyttäytyvä lapsi.