Market Research on the Turkish Shipbuilding Industry : case: Koskisen Oy
Tetri, Anna (2013)
Tetri, Anna
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013100315807
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013100315807
Tiivistelmä
Tämän markkinatutkimus Turkin laivanrakennusteollisuudesta ja telakoista on tehty toimeksiantona Koskisen Oy:lle, joka on suomalainen vanerinvalmistaja. Työn päätavoitteina on kuvailla Turkkia maahantuojan liiketoimintaympäristönä, esitellä turkkilaista laivanrakennusteollisuutta ja löytää kontakteja telakoiden joukosta.
Työn teoreettinen viitekehys perustuu sekä julkaistuihin että elektronisiin lähteisiin kansainvälistymisestä ja organisaatioista asiakkaana. Yritykset eivät toimi tyhjiössä, vaan niihin vaikuttavat erilaiset tekijät, joista ympäristö koostuu. Nämä tekijät vaikuttavat jokaisen yrityksen toimintaan, yrityksiin itseensä ja niiden asiakassuhteisiin. Jotta olisi mahdollista ymmärtää Turkin maana luoma konkreettinen liiketoimintaympäristö, maan poliittinen, taloudellinen, sosio-kulttuuri- ja teknologinen ympäristö on käsitelty PEST-analyysissä. Teollisuudenala ja kilpailu asiakkaiden lisäksi ovat käsitelty viitaten teoriaan, joka kuvaa markkinoita ohjaavia voimia.
Työn analyysit pohjautuvat sekundaarisiin ja primaareihin tietoihin teollisuudenalasta, telakoista, kilpailusta ja Turkista. Tietoa kerättiin sähköposti-kyselyillä, haastatteluilla ja tutkimalla aiempia samaa aihetta käsitteleviä tutkimuksia. Tutkimuksessa selvisi, että Turkin laivanrakennusteollisuus on tärkeä ja monipuolinen sektori, jolla on pitkä historia. Telakoilla on modernit toimitilat ja yleensä ne tarjoavat myös laivojen korjaus-, muutos- ja huoltopalveluja uusien alusten rakentamisen lisäksi. Turkin puuteollisuus on vahva ja maasta löytyy monta yritystä jotka tekevät myös laivanrakennukseen käytettävää vaneria.
Turkin markkinoille astuminen on helpompaa verkostoitumalla, turkkilainen kulttuuri on hyvin ihmiskeskeinen ja liiketoimia tehdään mieluiten sellaisen ihmisen kanssa, johon luotetaan. Jotta olisi mahdollista saavuttaa sopimus turkkilaisen laivatelakan kanssa, on rakennettava henkilökohtainen suhde vastapuoleen vierailujen ja laajamittaisen yhteydenpidon avulla.
Työn teoreettinen viitekehys perustuu sekä julkaistuihin että elektronisiin lähteisiin kansainvälistymisestä ja organisaatioista asiakkaana. Yritykset eivät toimi tyhjiössä, vaan niihin vaikuttavat erilaiset tekijät, joista ympäristö koostuu. Nämä tekijät vaikuttavat jokaisen yrityksen toimintaan, yrityksiin itseensä ja niiden asiakassuhteisiin. Jotta olisi mahdollista ymmärtää Turkin maana luoma konkreettinen liiketoimintaympäristö, maan poliittinen, taloudellinen, sosio-kulttuuri- ja teknologinen ympäristö on käsitelty PEST-analyysissä. Teollisuudenala ja kilpailu asiakkaiden lisäksi ovat käsitelty viitaten teoriaan, joka kuvaa markkinoita ohjaavia voimia.
Työn analyysit pohjautuvat sekundaarisiin ja primaareihin tietoihin teollisuudenalasta, telakoista, kilpailusta ja Turkista. Tietoa kerättiin sähköposti-kyselyillä, haastatteluilla ja tutkimalla aiempia samaa aihetta käsitteleviä tutkimuksia. Tutkimuksessa selvisi, että Turkin laivanrakennusteollisuus on tärkeä ja monipuolinen sektori, jolla on pitkä historia. Telakoilla on modernit toimitilat ja yleensä ne tarjoavat myös laivojen korjaus-, muutos- ja huoltopalveluja uusien alusten rakentamisen lisäksi. Turkin puuteollisuus on vahva ja maasta löytyy monta yritystä jotka tekevät myös laivanrakennukseen käytettävää vaneria.
Turkin markkinoille astuminen on helpompaa verkostoitumalla, turkkilainen kulttuuri on hyvin ihmiskeskeinen ja liiketoimia tehdään mieluiten sellaisen ihmisen kanssa, johon luotetaan. Jotta olisi mahdollista saavuttaa sopimus turkkilaisen laivatelakan kanssa, on rakennettava henkilökohtainen suhde vastapuoleen vierailujen ja laajamittaisen yhteydenpidon avulla.