”Tiden går så snabbt när man har bråttom” : - kvalitativ studie om hur ungdomar uppfattar stressen
Sandell, Tanja (2013)
Sandell, Tanja
Yrkeshögskolan Novia
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013101716164
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013101716164
Tiivistelmä
Syftet med detta lärdomsprov är att beskriva vad stress innebär för ungdomar samt undersöka hur stress upplevs och hanteras bland ungdomar. Undersökningen genom-fördes med kvalitativa intervjuer av fem ungdomar i åldern 14-16 år.
De mest centrala frågeställningarna till detta lärdomsprov är: Vilka behov och resurser finns under ungdomsåren? Känner ungdomarna själva av en ökad stress när deras behov och resurser inte är uppfyllda och hur hanterar ungdomarna sin stress?
I den teoretiska delen beskrivs stress, hur den tar sig uttryck och vilka konsekvenser som uppstår via stress. I teorin beskrivs även de behov och resurser som är aktuella i ungdomsåren samt olika metoder som hjälper mot stress. Undersökningen visade att alla ungdomar hade upplevt stress.
Undersökningen visade också att ungdomarna kunde hantera sin stress med hjälp av de resurser som fanns till förfogande. De som fortfarande upplevde stress visste vad de själva borde ändra för ett hälsosammare liv. The aim of this thesis is to explore how young people perceive and manage stress. Through this survey I want to find out young people's personal perceptions of stress, how they are affected and how they deal with their stress. The survey was conducted through interviews with young persons in the age of 14 to 16.
The most central questions of this thesis are: Which needs and resources are found in youth? Do teenagers feel more stress when their needs and resources are not fulfilled and how do teenagers cope with their stress?
Stress is described in the theory part of this study: how it expresses itself and what the consequences are. The specific needs and resources common in young age and different methods against stress are also described in the theory of this survey.
The study showed that all the young people had experienced stress. It also showed that the young people could cope with their stress with the help of their own available recourses. Those who still lived with stress knew what they should do to get a healthier life
De mest centrala frågeställningarna till detta lärdomsprov är: Vilka behov och resurser finns under ungdomsåren? Känner ungdomarna själva av en ökad stress när deras behov och resurser inte är uppfyllda och hur hanterar ungdomarna sin stress?
I den teoretiska delen beskrivs stress, hur den tar sig uttryck och vilka konsekvenser som uppstår via stress. I teorin beskrivs även de behov och resurser som är aktuella i ungdomsåren samt olika metoder som hjälper mot stress. Undersökningen visade att alla ungdomar hade upplevt stress.
Undersökningen visade också att ungdomarna kunde hantera sin stress med hjälp av de resurser som fanns till förfogande. De som fortfarande upplevde stress visste vad de själva borde ändra för ett hälsosammare liv.
The most central questions of this thesis are: Which needs and resources are found in youth? Do teenagers feel more stress when their needs and resources are not fulfilled and how do teenagers cope with their stress?
Stress is described in the theory part of this study: how it expresses itself and what the consequences are. The specific needs and resources common in young age and different methods against stress are also described in the theory of this survey.
The study showed that all the young people had experienced stress. It also showed that the young people could cope with their stress with the help of their own available recourses. Those who still lived with stress knew what they should do to get a healthier life