Finnish Consumer Attitudes Concerning Organic Foods
Peart, Joel (2013)
Peart, Joel
Vaasan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013102416298
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013102416298
Tiivistelmä
Tämä tutkielma on tehty itsenäisenä tutkimustyönä kuluttajakäyttäytymisestä luomuruoan suhteen. Tutkielman tärkeimpänä päämääränä oli löytää ja määritellä ne tekijät, jotka vaikuttavat asenteisiin, uskomuksiin ja kuluttajakäyttäytymiseen luomuruokaa kohtaan sekä niissä kuluttajaryhmissä, jotka käyttävät luomuruokaa että niissä kuluttajaryhmissä, jotka eivät käytä luomuruokaa. Tavoitteena oli näyttää, miten asenteet ja uskomukset vaikuttavat luomuruoan yleiseen suosioon Suomessa. Teoreettinen viitekehys pohjautuu kuluttajakäyttäytymiseen ja vähäisemmässä määrin myös markkinointiteoriaan. Markkinoinnin yhdistelmäelementtien 4 P's –mallia on käytetty painottamaan nykyistä tuotetarjonnan kokonaismäärää, jonka luomuvaihtoehdot tällä hetkellä tarjoavat kuluttajille Suomessa. Teoreettisen viitekehyksen keskeisenä osana ovat ne ulkoiset ja sisäiset sosiaaliset tekijät, jotka vaikuttavat ostokäyttäytymiseen. Tutkimuksessa käytettiin määrälliseen menetelmään perustuvaa jäsenneltyä kyselylomaketta, joka julkaistiin sekä yleisillä Facebook-sivuilla että kahden luomuruoan kannattajaryhmän Facebook-sivuilla. Tulokset tuovat esiin ne tekijät ja tärkeat asiat, joihin luomuruoan kuluttajat uskovat, ja ne asenteet, jotka vaikuttavat heidän luomutuotteiden ostopäätöksiinsä. Ne osoittivat, kuinka hinta / käytettävissä olevat tulot ovat päätekijät päätettäessä, ostaako luomuruokaa vai ei. Tutkimus toi esiin myös tyypillisen luomuruoan käyttäjän profiilin väestötietoja käyttämällä