Soiva tarina : Ilmaisun kehittäminen sadutusmenetelmällä lasten ja nuorten pianonsoitonopetuksessa
Sivula, Henriikka (2013)
Sivula, Henriikka
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013102416314
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013102416314
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkin sadutusmenetelmän käyttöä ja sen soveltuvuutta lasten ja nuorten pianonsoitonopiskeluun ilmaisun kehittämisen keinona.
Tavoitteenani oli selvittää, miten sadutusmenetelmä vaikuttaa omien piano-oppilaitteni ilmaisuun, soittomotivaatioon ja oppimisprosessin nopeuteen. Pohdin työssäni myös luovuutta ja oppimisen iloa sekä arvioinnin merkitystä klassisessa musiikissa. Sadutus korostaa jokaisen ihmisen yksilöllisyyttä, joten persoonallisuuden huomiointi on tarkastelun kohteena niin ikään.
Laadullisessa tutkimuksessani on piirteitä sekä tapaus- että toimintatutkimuksesta. Keskeisiä käsitteitä ovat kokemuksellinen ja tutkiva oppiminen, itsereflektio sekä narratiivit. Tutkimukseni on otteeltaan hyvin kokonaisvaltainen ja siinä on olennaista oman opettajuuteni pohdinta sekä sadutusmenetelmän kokeilu ja kehittäminen pianonsoiton opetuksessani.
Tulokset osoittivat, että sadutusmenetelmän käytöllä on niin monta tietä kuin on opettajia ja oppijoitakin. Sadutuksessa korostuivat oppilaan omat ajatukset ja ideat, se on hyvin kannustava ja osallistava opetusmenetelmä, joka antoi mahdollisuuden kehittää tutkivaa ja kokemuksellista oppimista kuten myös omaa opettajuuttaan. Oppimisprosessista muodostui syväluotaavampi ja nopeampi sadutuksen käytön myötä. Se antoi mahdollisuuden oppilastuntemuksen ja vuorovaikutustaitojen kehittämiseen. Sadutus lisäsi luovuutta pianonsoitonopiskeluun, mikä heijastui positiivisesti koko oppimisprosessissa: se kehitti ilmaisua, motivoi oppilasta ja vaikutti positiivisesti oppimisen iloon. Lisäksi hiljaista tietoa kertyi oppilaiden tarinoiden kautta. Haasteellisimmaksi puoleksi nousivat prosessissa arviointimenetelmät. Sadutusmenetelmän käyttö edellyttää niin opettajalta kuin oppilaaltakin avointa mieltä ja rohkeutta heittäytyä.
Tavoitteenani oli selvittää, miten sadutusmenetelmä vaikuttaa omien piano-oppilaitteni ilmaisuun, soittomotivaatioon ja oppimisprosessin nopeuteen. Pohdin työssäni myös luovuutta ja oppimisen iloa sekä arvioinnin merkitystä klassisessa musiikissa. Sadutus korostaa jokaisen ihmisen yksilöllisyyttä, joten persoonallisuuden huomiointi on tarkastelun kohteena niin ikään.
Laadullisessa tutkimuksessani on piirteitä sekä tapaus- että toimintatutkimuksesta. Keskeisiä käsitteitä ovat kokemuksellinen ja tutkiva oppiminen, itsereflektio sekä narratiivit. Tutkimukseni on otteeltaan hyvin kokonaisvaltainen ja siinä on olennaista oman opettajuuteni pohdinta sekä sadutusmenetelmän kokeilu ja kehittäminen pianonsoiton opetuksessani.
Tulokset osoittivat, että sadutusmenetelmän käytöllä on niin monta tietä kuin on opettajia ja oppijoitakin. Sadutuksessa korostuivat oppilaan omat ajatukset ja ideat, se on hyvin kannustava ja osallistava opetusmenetelmä, joka antoi mahdollisuuden kehittää tutkivaa ja kokemuksellista oppimista kuten myös omaa opettajuuttaan. Oppimisprosessista muodostui syväluotaavampi ja nopeampi sadutuksen käytön myötä. Se antoi mahdollisuuden oppilastuntemuksen ja vuorovaikutustaitojen kehittämiseen. Sadutus lisäsi luovuutta pianonsoitonopiskeluun, mikä heijastui positiivisesti koko oppimisprosessissa: se kehitti ilmaisua, motivoi oppilasta ja vaikutti positiivisesti oppimisen iloon. Lisäksi hiljaista tietoa kertyi oppilaiden tarinoiden kautta. Haasteellisimmaksi puoleksi nousivat prosessissa arviointimenetelmät. Sadutusmenetelmän käyttö edellyttää niin opettajalta kuin oppilaaltakin avointa mieltä ja rohkeutta heittäytyä.