Taoksien strateginen hankinta osana tuotekehitysyhteistyötä
Viinikainen, Petri (2013)
Viinikainen, Petri
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013102416293
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013102416293
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli luoda taoksien hankintastrategia venttiilin pesille. Menetelmän soveltuvuus selvitettiin ja integroitiin osaksi tuotetarjontaa, kun rajoitteet ja edut oli ymmärretty. Selvitystyön tärkeys yritykselle oli merkittävä, koska laatu- ja toimitusaika ongelmia oli ilmennyt hiiliteräsmateriaaleilla. Hankinnat edustavat noin 70 prosenttia yrityksen liikevaihdosta. Yritys on osa Metso-konsernia, joka on kansainvälinen vientiin suuntautunut konepajayhtiö.
Teoreettinen viitekehys rakentui tutkimustyössä kustannushyötyanalyysiin ja hankintastrategiaan. Tutkimusaineisto koostui yrityksen asiantuntijaryhmän kokouksista, haastatteluista, kansainvälisistä standardeista sekä tutkijan ja yrityksen projektiryhmän näkemyksistä.
Kehittämistehtävä toteutettiin toimintatutkimuksena. Tutkimusmetodina käytettiin kvalitatiivista ja kvantitatiivista tutkimusotetta. Tutkimuksen aluksi kartoitettiin nykytilanne ja selvitettiin tutkimukseen vaikuttavia lähtökohtia, vaihtoehtoisia menetelmiä ei ollut aikaisemmin tutkittu näin laajasti. Kartoituksen pohjalta ideoitiin tutkimuksen toimintamalli.
Tutkimuksen tuloksena yrityksen hankintastrategia taoksien käytöstä pystyttiin määrittämään. Tämän tuloksena laadullinen ja hinnallinen ero pystyttiin todentamaan kokonaiskustannuslaskelmin. Uudella toimintamallilla saatiin luotua yritykselle merkittäviä kustannussäästöjä, laadullisia ja toimitusajallisia parannuksia tuotteisiin.
Teoreettinen viitekehys rakentui tutkimustyössä kustannushyötyanalyysiin ja hankintastrategiaan. Tutkimusaineisto koostui yrityksen asiantuntijaryhmän kokouksista, haastatteluista, kansainvälisistä standardeista sekä tutkijan ja yrityksen projektiryhmän näkemyksistä.
Kehittämistehtävä toteutettiin toimintatutkimuksena. Tutkimusmetodina käytettiin kvalitatiivista ja kvantitatiivista tutkimusotetta. Tutkimuksen aluksi kartoitettiin nykytilanne ja selvitettiin tutkimukseen vaikuttavia lähtökohtia, vaihtoehtoisia menetelmiä ei ollut aikaisemmin tutkittu näin laajasti. Kartoituksen pohjalta ideoitiin tutkimuksen toimintamalli.
Tutkimuksen tuloksena yrityksen hankintastrategia taoksien käytöstä pystyttiin määrittämään. Tämän tuloksena laadullinen ja hinnallinen ero pystyttiin todentamaan kokonaiskustannuslaskelmin. Uudella toimintamallilla saatiin luotua yritykselle merkittäviä kustannussäästöjä, laadullisia ja toimitusajallisia parannuksia tuotteisiin.