Perhepiste Nopea alakoululaisille : Asiakasperheiden kokemuksia ennaltaehkäisevästä perhetyöstä
Ohenoja, Heini; Kenkimäki, Nina (2013)
Ohenoja, Heini
Kenkimäki, Nina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013102916403
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013102916403
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Tampereen kaupungin ennaltaehkäisevää Perhepiste Nopea alakoululaisille -palvelua. Tarkastelun kohteeksi valittiin toiminnassa mukana olleiden, työskentelyn jo päättäneiden, asiakasperheiden kokemuksia palvelusta. Kokemuksien kautta selvitettiin, miten Perhepiste Nopea alakoululaisille -palvelun tavoitettavuutta voisi kehittää ja miten palveluun hakeutumisen kynnystä voisi madaltaa. Lisäksi opinnäytetyössä tutkittiin, mitä merkitystä palvelulla oli ollut perheiden ja lapsen tilanteen tukemiselle.
Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen käsitteinä toimivat ennaltaehkäisevä lastensuojelu, perhetyö sekä ratkaisu- ja voimavarakeskeisyys. Opinnäytetyö on laadultaan sekä kvalitatiivinen että kvantitatiivinen. Tutkimusaineisto kerättiin perheiltä puolistrukturoidulla kyselylomakkeella, joka sisälsi niin laadullista kuin määrällistäkin tutkimustietoa tuottavia kysymyksiä. Aineiston analyysivaiheessa käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä.
Perhepiste Nopea alakoululaisille -palvelun tavoitettavuuden ja hakeutumisen kynnyksen madaltamisen osalta tutkimusaineistosta nousi esille alakoulujen palveluun ohjaamisen merkittävyys. Lisäksi palvelussa jo olleiden perheiden kannustus voisi rohkaista uusia perheitä hakeutumaan palveluun. Aineistosta nousi myös palvelun oman tiedotuksen lisäämisen tärkeys. Työskentelyn merkitysten osalta tuloksista nousi ohjaajilta saatu tuki, ohjaus ja neuvonta sekä perheiden kuulluksi tuleminen. Tärkeimpinä merkityksinä aineistosta nousivat perheissä tapahtuneet myönteiset muutokset elämään, arkeen tai vuorovaikutukseen liittyen sekä mahdollinen jatkopalveluun ohjautuminen työskentelyn seurauksena.
Johtopäätöksenä voidaan sanoa, että tätä alakouluista palveluun jo toimivaa ohjautumisväylää tulisi jatkossa entisestään vahvistaa. Lisäksi palvelusta tiedottamista tulisi lisätä. Palvelusta löytyneiden merkitysten kautta voidaan päätellä, että tällaisesta ennaltaehkäisevästä palvelusta on ollut apua perheille.
Perhepiste Nopea alakoululaisille -toiminnan kaltainen ennaltaehkäisevä perhetyö sopisi laajennettavaksi valtakunnalliseksi palveluksi kaikkiin alakouluihin. Jatkotutkimuksena voisi olla Perhepiste Nopea alakoululaisille -palvelun ja alakoulujen yhteistyön kehittäminen yhtenäiseksi malliksi siten, että palveluun ohjautuminen koulusta saataisiin entistä toimivammaksi asiakkaalle. Tällä hetkellä koulukohtaisissa käytännöissä palveluun ohjaamisessa ja Perhepiste Nopea alakoululaisille -toiminnan kanssa tehtävässä yhteistyössä on jonkin verran vaihtelevuutta.
Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen käsitteinä toimivat ennaltaehkäisevä lastensuojelu, perhetyö sekä ratkaisu- ja voimavarakeskeisyys. Opinnäytetyö on laadultaan sekä kvalitatiivinen että kvantitatiivinen. Tutkimusaineisto kerättiin perheiltä puolistrukturoidulla kyselylomakkeella, joka sisälsi niin laadullista kuin määrällistäkin tutkimustietoa tuottavia kysymyksiä. Aineiston analyysivaiheessa käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä.
Perhepiste Nopea alakoululaisille -palvelun tavoitettavuuden ja hakeutumisen kynnyksen madaltamisen osalta tutkimusaineistosta nousi esille alakoulujen palveluun ohjaamisen merkittävyys. Lisäksi palvelussa jo olleiden perheiden kannustus voisi rohkaista uusia perheitä hakeutumaan palveluun. Aineistosta nousi myös palvelun oman tiedotuksen lisäämisen tärkeys. Työskentelyn merkitysten osalta tuloksista nousi ohjaajilta saatu tuki, ohjaus ja neuvonta sekä perheiden kuulluksi tuleminen. Tärkeimpinä merkityksinä aineistosta nousivat perheissä tapahtuneet myönteiset muutokset elämään, arkeen tai vuorovaikutukseen liittyen sekä mahdollinen jatkopalveluun ohjautuminen työskentelyn seurauksena.
Johtopäätöksenä voidaan sanoa, että tätä alakouluista palveluun jo toimivaa ohjautumisväylää tulisi jatkossa entisestään vahvistaa. Lisäksi palvelusta tiedottamista tulisi lisätä. Palvelusta löytyneiden merkitysten kautta voidaan päätellä, että tällaisesta ennaltaehkäisevästä palvelusta on ollut apua perheille.
Perhepiste Nopea alakoululaisille -toiminnan kaltainen ennaltaehkäisevä perhetyö sopisi laajennettavaksi valtakunnalliseksi palveluksi kaikkiin alakouluihin. Jatkotutkimuksena voisi olla Perhepiste Nopea alakoululaisille -palvelun ja alakoulujen yhteistyön kehittäminen yhtenäiseksi malliksi siten, että palveluun ohjautuminen koulusta saataisiin entistä toimivammaksi asiakkaalle. Tällä hetkellä koulukohtaisissa käytännöissä palveluun ohjaamisessa ja Perhepiste Nopea alakoululaisille -toiminnan kanssa tehtävässä yhteistyössä on jonkin verran vaihtelevuutta.