Stödundervisning i fysisk aktivitet : - en utvecklingsplan
Tiainen, Jannika (2013)
Tiainen, Jannika
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013103016435
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013103016435
Tiivistelmä
Vantaan kaupunki, joka on osa valtakunnallista Liikkuva koulu- hanketta, oli kehittänyt hankekouluilleen viitekehyksen liikunnantukiopetukselle. Tukiopetus kaipasi kuitenkin suunnitelmallista, tutkimukseen perustuvaa mallia. Tämän työn tavoite oli luoda toimin-tamalli liikunnantukiopetukselle Vantaan kaupungin Liikkuva koulu- hankkeelle. Toi-mintamallin tarkoitus oli eri interventioiden avulla tukiopetuksessa vakiinnuttaa lapsille liikunnallinen elämäntapa. Työ kehitti toimintamallista tekstiosuuden esitteeseen, joka jaetaan hankkeen kouluille. Tutkimuskysymykset olivat miltä liikunnantukiopetus voisi näyttää liikunnan vakiinnuttamiseksi lasten arjessa ja mitä interventioita tukiopetus voisi sisältää? Carlströmin ja Carlström Hagmanin (2007) tutkielmamallia hyödynnettiin työn menetelmänä. Tieto kerättiin tutkimus- ja kirjallisuuskatsausten avulla. Liikunnantu-kiopetus perustui motivaatioteorioihin itsemääräämisestä (Deci & Ryan, 2000) ja itse-luottamuksesta (Bandura, 1977). Toimintamalli rakentui kanadalaisen kaksiulotteisen strategian ympärille (Sharrat & Hearst, 2007), jota myös kansainväliset liikuntasuosituk-set lapsille on käyttänyt. Strategiassa otettiin huomioon sekä lasten liikunta että ruutuai-ka. Liikunnantukiopetus alkaa kartoituksesta kouluterveydenhuoltajan luona, minkä jäl-keen toiminta jatkuu koulun ja kodin välillä yhden lukukauden ajan. Toimintamallin avulla liikunnantukiopetus voidaan vakiinnuttaa kouluihin. Mallin arviointi jää tulevai-suudelle tutkittavaksi.