Kapas Restaurantin markkinoinnin kehittäminen
Sorvoja, Terhi (2013)
Sorvoja, Terhi
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013101616152
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013101616152
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni toimeksiantaja oli nivalalainen ravintola Kapas Restaurant. Kapas Restaurant on meksikolaistyyppinen koko perheen ravintola, joka avattiin joulukuussa 2012. Yritys on niin uusi, että markkinoinninkehittämissuunnitelmaa tai asiakastyytyväisyyskyselyä sille ei ole aikaisemmin tehty. Opinnäytetyölleni oli siis tarvetta.
Tein kevättalvella 2013 Kapas Restaurantille asiakaskyselyn, jonka tarkoituksena oli selvittää yrityksen heikkoudet ja vahvuudet. Kyselyn tuloksien pohjalta rakensin markkinoinninkehittämissuunnitelman, jonka tavoitteena oli löytää yritykselle toteuttamiskelpoisia markkinointiratkaisuja. Yrityksen markkinointibudjetti on hyvin pieni, joten keskityin etsimään edullisia ja yksinkertaisia ratkaisuja, joiden avulla Kapas Restaurant voi kasvattaa asiakaskuntaansa ja myyntiään.
Opinnäytetyöni teoriaosuus käsitteli markkinointia, sen tavoitteita ja seitsemää kilpailukeinoa: asiakaspalvelua, tuotetta, hintaa, saatavuutta, viestintää, suhdeverkostoja ja henkilöstöä. Tarkastelin lähemmin myös ostokäyttäytymistä, segmentointia ja asiakassuhteiden luomista ja ylläpitoa.
Tutkimustuloksista selvisi, että pääosin asiakkaat ovat tyytyväisiä Kapas Restaurantiin, mutta parannettavaakin on. Työssäni selvisi, että Kapas Restaurantilla on kaikki mahdollisuudet tulla menestyväksi ravintolaksi yksinkertaisilla markkinoinnin ratkaisulla, kuten aukioloaikojen muuttamisella.
Tein kevättalvella 2013 Kapas Restaurantille asiakaskyselyn, jonka tarkoituksena oli selvittää yrityksen heikkoudet ja vahvuudet. Kyselyn tuloksien pohjalta rakensin markkinoinninkehittämissuunnitelman, jonka tavoitteena oli löytää yritykselle toteuttamiskelpoisia markkinointiratkaisuja. Yrityksen markkinointibudjetti on hyvin pieni, joten keskityin etsimään edullisia ja yksinkertaisia ratkaisuja, joiden avulla Kapas Restaurant voi kasvattaa asiakaskuntaansa ja myyntiään.
Opinnäytetyöni teoriaosuus käsitteli markkinointia, sen tavoitteita ja seitsemää kilpailukeinoa: asiakaspalvelua, tuotetta, hintaa, saatavuutta, viestintää, suhdeverkostoja ja henkilöstöä. Tarkastelin lähemmin myös ostokäyttäytymistä, segmentointia ja asiakassuhteiden luomista ja ylläpitoa.
Tutkimustuloksista selvisi, että pääosin asiakkaat ovat tyytyväisiä Kapas Restaurantiin, mutta parannettavaakin on. Työssäni selvisi, että Kapas Restaurantilla on kaikki mahdollisuudet tulla menestyväksi ravintolaksi yksinkertaisilla markkinoinnin ratkaisulla, kuten aukioloaikojen muuttamisella.