Toimittajatyytyväisyyskartoitus, case: Nordkalk Oyj Abp
Ahonen, Juha (2009)
Ahonen, Juha
Saimaan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912168094
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912168094
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli kartoittaa ja tutkia Nordkalk Oyj Abp:n osto-osaston toimintaa ja imagoa toimittajien perspektiivistä. Lisäksi tutkittiin Nordkalkin omien tuotanto-osastojen näkemystä osto-osaston ja keskusvaraston toiminnasta. Tutkimuksen tuloksia verrattiin aiempiin tutkimuksiin vuosilta 1993 ja 2000. Tarkoitus oli kartoittaa kehitettäviä asioita liittyen osto-osastoon ja keskusvarastoon.
Kysely toteutettiin sähköisesti. Kyselylomakkeet oli tehty Webropol- kysely- ja tiedonkeruusovelluksella, joka toimii internetin välityksellä ja on verkkoselainkäyttöinen. Vastaajille lähetettiin sähköpostitse linkki, josta he pääsivät vastaamaan kyselyyn. Kysely lähetettiin 29 palvelun- tai tavarantoimittajalle. Lisäksi Nordkalkin omien tuotanto-osastojen työnjohdolle, 25 henkilölle kohdistettiin omat kyselylomakkeet. Kyselyn pohjana oli vuonna 2000 tehty tutkimus muokattuna nykypäivään sopivaksi.
Työn teoriaosuudessa aihetta tutkittiin toimittajatyytyväisyyden, kumppanuuden ja ostotoiminnan kehittämisen, Supply Chain Managementin ja laadun näkökulmasta.
Tutkimuksen mukaan Nordkalk Oyj Abp:n osto-osasto on toimittajien näkökulmasta luotettava, arvostettu, ammattitaitoinen, yhteistyökykyinen ja nopea tekemään päätöksiä. Ostotoimintaan kokonaisuutena oltiin huomattavasti tyytyväisempiä kuin vuonna 2000.
Tuotanto-osastot pitivät osto-osastoa erityisesti aiempaa aktiivisempana, luotettavampana, tehokkaampana ja ammattitaitoisempana kuin aikaisemmin. Keskusvarastoon liittyvässä kyselyssä palvelun laatuun oltiin tyytyväisempiä kuin ennen. Vastaajat pitivät palvelua vähintään melko hyvänä. Tuotevalikoimaan ja saatavuuteen sekä toimitusaikoihin oltiin tyytyväisiä. Keskusvarasto koettiin uudenaikaisemmaksi ja aktiivisemmaksi kuin ennen.
Tulokset olivat varsin positiivisia koskien sekä osto-osastoa, keskusvarastoa että koko yritystä. Tulokset olivat positiivisempia kuin edellisen tutkimuksen tulokset. Tästä voi päätellä Nordkalk Oyj Abp:n kehittäneen toimintaansa eteenpäin edellisen tutkimuksen pohjalta. Tutkimuksen mukaan suurin osa toimittajista kannattaa suuntausta, jossa ostetaan yhä harvemmilta toimittajilta, vaikka kaikki eivät suuntauksesta pidäkään. Osa toimittajista toivoi lisää yritysvierailuja ja yhteisiä tilaisuuksia sekä osastot yhteisiä palavereja.
Kysely toteutettiin sähköisesti. Kyselylomakkeet oli tehty Webropol- kysely- ja tiedonkeruusovelluksella, joka toimii internetin välityksellä ja on verkkoselainkäyttöinen. Vastaajille lähetettiin sähköpostitse linkki, josta he pääsivät vastaamaan kyselyyn. Kysely lähetettiin 29 palvelun- tai tavarantoimittajalle. Lisäksi Nordkalkin omien tuotanto-osastojen työnjohdolle, 25 henkilölle kohdistettiin omat kyselylomakkeet. Kyselyn pohjana oli vuonna 2000 tehty tutkimus muokattuna nykypäivään sopivaksi.
Työn teoriaosuudessa aihetta tutkittiin toimittajatyytyväisyyden, kumppanuuden ja ostotoiminnan kehittämisen, Supply Chain Managementin ja laadun näkökulmasta.
Tutkimuksen mukaan Nordkalk Oyj Abp:n osto-osasto on toimittajien näkökulmasta luotettava, arvostettu, ammattitaitoinen, yhteistyökykyinen ja nopea tekemään päätöksiä. Ostotoimintaan kokonaisuutena oltiin huomattavasti tyytyväisempiä kuin vuonna 2000.
Tuotanto-osastot pitivät osto-osastoa erityisesti aiempaa aktiivisempana, luotettavampana, tehokkaampana ja ammattitaitoisempana kuin aikaisemmin. Keskusvarastoon liittyvässä kyselyssä palvelun laatuun oltiin tyytyväisempiä kuin ennen. Vastaajat pitivät palvelua vähintään melko hyvänä. Tuotevalikoimaan ja saatavuuteen sekä toimitusaikoihin oltiin tyytyväisiä. Keskusvarasto koettiin uudenaikaisemmaksi ja aktiivisemmaksi kuin ennen.
Tulokset olivat varsin positiivisia koskien sekä osto-osastoa, keskusvarastoa että koko yritystä. Tulokset olivat positiivisempia kuin edellisen tutkimuksen tulokset. Tästä voi päätellä Nordkalk Oyj Abp:n kehittäneen toimintaansa eteenpäin edellisen tutkimuksen pohjalta. Tutkimuksen mukaan suurin osa toimittajista kannattaa suuntausta, jossa ostetaan yhä harvemmilta toimittajilta, vaikka kaikki eivät suuntauksesta pidäkään. Osa toimittajista toivoi lisää yritysvierailuja ja yhteisiä tilaisuuksia sekä osastot yhteisiä palavereja.