Muotinäytöksen toimivuus tapahtumamarkkinoinnin keinona
Raitalinna, Ira (2013)
Raitalinna, Ira
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013100815937
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013100815937
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee hyvinkääläisen kauppakeskus Willan järjestämää muotinäytöstapahtumaa, jonka tavoitteena oli markkinoida kauppakeskuksen muotia myyviä liikkeitä ja vahvistaa Willan brändiä voimakkaana muotikeskuksena. Tapahtumaan oli valikoitu ulkopuolinen tapahtumanjärjestäjäyritys, joka vastasi tapahtuman käytännön osuudesta.
Muotitapahtuma oli lauantaina 27.4.2013 ja se sisälsi muun muassa kolme muotinäytöstä, mallicasting- tapahtuman ja eri kauneusalojen ammattilaisten pitämiä tietoiskuja. Muotinäytöksissä esiteltävät vaatteet tulivat kauppakeskus Willassa sijaitsevilta muotiliikkeiltä, jotka saivat tiettyä rahasummaa vastaan osallistua näytöksiin omilla asukokonaisuuksillaan. Lisäksi kauppakeskuksen yrityksillä oli tapahtumapäivänä omia tarjouksia, jotka tukivat tapahtuman tarkoitusta. Tapahtuman aikana toteutettiin kyselytutkimus tapahtuman kävijöille, joilta tahdottiin selvittää tapahtuman onnistuneisuutta kävijöiden näkökulmasta. Lisäksi tutkittiin myös mukana olleiden yritysten näkökulmaa siitä, vaikuttiko tapahtuma heidän liikkeisiinsä toivotulla tavalla.
Teoreettisena pohjana tässä työssä käsitellään tapahtumamarkkinointia, sen tavoitteita ja käyttöä markkinointivälineenä sekä tapahtumasponsorointia tapahtumassa mukana olleiden yritysten näkökulmasta. Kävijöiden kyselytutkimukseen ja haastateltavien yritysten osuuteen tutkimuksesta käytettiin kysely- ja haastattelututkimuksen teorioita, joiden avulla tutkimusmetodit, -lomakkeet ja analyysimenetelmät valittiin.
Tutkimuksessa hyödynnettiin siis sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusta, ja opinnäytetyön tekijä ja yksi avustaja tekivät tutkimukset. Tapahtumapäivänä kävijöitä saatiin haastateltua yhteensä 145 ja kaikki tapahtumassa mukana olleet yritykset saatiin haastateltua. Näin ollen tutkimuksen tuloksista voidaan vetää suuntaa-antavia johtopäätöksiä siitä, oliko tapahtumalla haluttu vaikutus liikkeisiin ja kannattaako kauppakeskuksen järjestää vastaavia tapahtumia myös jatkossa.
Tutkimus oli onnistunut ja sillä saatiin selville tarvittavat tiedot. Tutkimuslomakkeessa esiintyi pieniä epäkohtia, mutta ne eivät vaikuttaneet tutkimuksen tuloksiin mitenkään merkittävästi. Tutkimustulosten avulla tapahtumia voidaan jatkossa kehittää markkinoinnillisesti tehokkaimmiksi ja kaikkia osapuolia tyydyttävämmiksi.
Muotitapahtuma oli lauantaina 27.4.2013 ja se sisälsi muun muassa kolme muotinäytöstä, mallicasting- tapahtuman ja eri kauneusalojen ammattilaisten pitämiä tietoiskuja. Muotinäytöksissä esiteltävät vaatteet tulivat kauppakeskus Willassa sijaitsevilta muotiliikkeiltä, jotka saivat tiettyä rahasummaa vastaan osallistua näytöksiin omilla asukokonaisuuksillaan. Lisäksi kauppakeskuksen yrityksillä oli tapahtumapäivänä omia tarjouksia, jotka tukivat tapahtuman tarkoitusta. Tapahtuman aikana toteutettiin kyselytutkimus tapahtuman kävijöille, joilta tahdottiin selvittää tapahtuman onnistuneisuutta kävijöiden näkökulmasta. Lisäksi tutkittiin myös mukana olleiden yritysten näkökulmaa siitä, vaikuttiko tapahtuma heidän liikkeisiinsä toivotulla tavalla.
Teoreettisena pohjana tässä työssä käsitellään tapahtumamarkkinointia, sen tavoitteita ja käyttöä markkinointivälineenä sekä tapahtumasponsorointia tapahtumassa mukana olleiden yritysten näkökulmasta. Kävijöiden kyselytutkimukseen ja haastateltavien yritysten osuuteen tutkimuksesta käytettiin kysely- ja haastattelututkimuksen teorioita, joiden avulla tutkimusmetodit, -lomakkeet ja analyysimenetelmät valittiin.
Tutkimuksessa hyödynnettiin siis sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusta, ja opinnäytetyön tekijä ja yksi avustaja tekivät tutkimukset. Tapahtumapäivänä kävijöitä saatiin haastateltua yhteensä 145 ja kaikki tapahtumassa mukana olleet yritykset saatiin haastateltua. Näin ollen tutkimuksen tuloksista voidaan vetää suuntaa-antavia johtopäätöksiä siitä, oliko tapahtumalla haluttu vaikutus liikkeisiin ja kannattaako kauppakeskuksen järjestää vastaavia tapahtumia myös jatkossa.
Tutkimus oli onnistunut ja sillä saatiin selville tarvittavat tiedot. Tutkimuslomakkeessa esiintyi pieniä epäkohtia, mutta ne eivät vaikuttaneet tutkimuksen tuloksiin mitenkään merkittävästi. Tutkimustulosten avulla tapahtumia voidaan jatkossa kehittää markkinoinnillisesti tehokkaimmiksi ja kaikkia osapuolia tyydyttävämmiksi.