Hoitotyön opiskelijoiden asiakaslähtöisyys ja siihen vaikuttavat tekijät Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulussa
Mähönen, Juha-Pekka; Riekki, Tiia (2009)
Mähönen, Juha-Pekka
Riekki, Tiia
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912168097
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912168097
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli tutkia Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulun hoitotyön opiskelijoiden asiakaslähtöisyyttä ja koulutuksen vaikutuksia asiakaslähtöisen osaamisen kehittymiseen. Opinnäytetyömme aihe liittyi Suomen ja Viron yhteistyössä toteuttamaan Asiakaslähtöinen osaaminen -projektiin, joka on osa isompaa hanketta Patient-/Client-centredness in Adult Intensive Care, Elderly Care and Health Care Education. Opiskelijoiden asiakaslähtöisyyttä eikä koulutuksen vaikutuksia sen kehittymiseen ole juurikaan aiemmin tutkittu. Tavoitteenamme oli kerätä uutta tietoa opiskelijoiden asiakaslähtöisyydestä, jotta jatkossa sitä voitaisiin hyödyntää koulutuksen kehittämiseen asiakaslähtöisyyden osalta.
Opinnäytetyömme aineisto kerättiin Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulussa keväällä 2009 valmis-tuvilta hoitotyön opiskelijoilta strukturoidulla kyselylomakkeella. Kyselylomakkeeseen vastasi 31 opiskelijaa. Lomakkeen avulla vastaajat arvioivat omaa asiakaslähtöisyyttään sekä koulutuksen antamaa tukea asiakaslähtöisen osaamisen kehittymiseen. Lisäksi vastaajia pyydettiin kuvailemaan, mitkä tekijät teoriaopetuksessa sekä käytännön harjoittelussa ovat edistäneet/estäneet heidän kykyään toimia asiakaslähtöisesti. Aineisto analysoinnissa käytettiin apuna SPSS-tilasto-ohjelmaa sekä induktiivista päättelyä.
Yleisesti ottaen Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulun valmistuvat hoitotyön opiskelijat luonnehti-vat itsensä asiakaslähtöisiksi, samoin he kokivat sekä koulussa saadun teoriaopetuksen että käytännön harjoittelun tukeneen asiakaslähtöistä kehittymistään. Asiakaslähtöisyyttä koettiin edistäneen teo-riaopetuksessa varhaisen vuorovaikutuksen opinnot, sekä ammattikorkeakoulussa käytössä oleva "Problem Based Learning" -oppimismenetelmä, ja käytännön harjoittelussa ohjaajan antama esimerkki sekä koetut asiakastilanteet, etenkin niissä itsenäisesti toimiminen. Teoriaopetuksen estäviä tekijöitä ei jostain syystä osattu yleisesti määritellä, mutta käytännön harjoittelussa asiakaslähtöistä toimintaa es-täviksi tekijöiksi koettiin etenkin ohjaajan huono toiminta sekä kiire työssä.
Opinnäytetyön tuloksia voitaisiin hyödyntää Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulussa suuntaa antavina koulutuksen kehittämisehdotuksina sekä Asiakaslähtöinen osaaminen -projektin sisällä vertailevana ja tukevana aineistona projektista valmistuvien muiden aineistojen kanssa.
Opinnäytetyömme aineisto kerättiin Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulussa keväällä 2009 valmis-tuvilta hoitotyön opiskelijoilta strukturoidulla kyselylomakkeella. Kyselylomakkeeseen vastasi 31 opiskelijaa. Lomakkeen avulla vastaajat arvioivat omaa asiakaslähtöisyyttään sekä koulutuksen antamaa tukea asiakaslähtöisen osaamisen kehittymiseen. Lisäksi vastaajia pyydettiin kuvailemaan, mitkä tekijät teoriaopetuksessa sekä käytännön harjoittelussa ovat edistäneet/estäneet heidän kykyään toimia asiakaslähtöisesti. Aineisto analysoinnissa käytettiin apuna SPSS-tilasto-ohjelmaa sekä induktiivista päättelyä.
Yleisesti ottaen Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulun valmistuvat hoitotyön opiskelijat luonnehti-vat itsensä asiakaslähtöisiksi, samoin he kokivat sekä koulussa saadun teoriaopetuksen että käytännön harjoittelun tukeneen asiakaslähtöistä kehittymistään. Asiakaslähtöisyyttä koettiin edistäneen teo-riaopetuksessa varhaisen vuorovaikutuksen opinnot, sekä ammattikorkeakoulussa käytössä oleva "Problem Based Learning" -oppimismenetelmä, ja käytännön harjoittelussa ohjaajan antama esimerkki sekä koetut asiakastilanteet, etenkin niissä itsenäisesti toimiminen. Teoriaopetuksen estäviä tekijöitä ei jostain syystä osattu yleisesti määritellä, mutta käytännön harjoittelussa asiakaslähtöistä toimintaa es-täviksi tekijöiksi koettiin etenkin ohjaajan huono toiminta sekä kiire työssä.
Opinnäytetyön tuloksia voitaisiin hyödyntää Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulussa suuntaa antavina koulutuksen kehittämisehdotuksina sekä Asiakaslähtöinen osaaminen -projektin sisällä vertailevana ja tukevana aineistona projektista valmistuvien muiden aineistojen kanssa.