Häiritsevästi käyttäytyvien oppilaiden opettaminen pienryhmässä
Pitkänen, Jani; Marttinen, Sirpa (2013)
Pitkänen, Jani
Marttinen, Sirpa
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013110116501
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013110116501
Tiivistelmä
Tutkielmassa tarkasteltiin pienryhmäopetusta, jota annetaan erityisen tuen tarpeessa oleville oppimisvaikeuksista ja etenkin käytöshäiriöistä kärsiville oppilaille. Edelleen tutkielmassa eriteltiin, millaisia erilaisia oppimisvaikeuksia oppilaalla voi olla ja miten ne ilmenevät arkipäivän koulutyössä sekä miten oppimisvaikeudet edelleen saattavat kehittyä käytöshäiriöiksi. Käytöshäiriöiden taustalla olevien syitä selviteltiin tarkastelemalla muun muassa lapsen kotitaustan ja kaveripiirin vaikutusta, oppilaan omaa motivaatiota, itsetuntoa ja asennetta sekä pohtimalla koulun ja opettajan merkitystä.
Tutkielman edetessä tarkasteltiin ensin teoreettiselta pohjalta erilaisia käytöshäiriöiden ilmenemismuotoja. Tämän jälkeen havainnointiin todellista käytöshäiriöisistä oppilaista koostuvaa pienryhmää ja koetettiin saada käytöshäiriöiden kohtaamistilanteissa asiantuntijoiden suosittelemia toimintamalleja toimimaan käytännön tilanteissa.
Erityistä huomiota kiinnitettiin aggressiivisuuden kohtaamiseen, poissaolo-ongelmien selvittämiseen, tunnin häirinnän estämiseen, rangaistuksiin ja kaikenlaisen häiriökäyttäytymisen ennaltaehkäisemiseen. Käytännössä havaittiin opettajan rauhallisuuden olevan keskeisessä asemassa kaikenlaisten käytösongelmien kohtaamisessa. Rangaistusten menetettyä tehonsa parempi ratkaisu olisi pyrkiä ennalta ehkäisemään häiritsevää käyttäytymistä. Poissaolotapauksissa yhteistyö kodin ja koulun välillä on tärkeää poissaolokierteen katkaisussa
Tutkielman edetessä tarkasteltiin ensin teoreettiselta pohjalta erilaisia käytöshäiriöiden ilmenemismuotoja. Tämän jälkeen havainnointiin todellista käytöshäiriöisistä oppilaista koostuvaa pienryhmää ja koetettiin saada käytöshäiriöiden kohtaamistilanteissa asiantuntijoiden suosittelemia toimintamalleja toimimaan käytännön tilanteissa.
Erityistä huomiota kiinnitettiin aggressiivisuuden kohtaamiseen, poissaolo-ongelmien selvittämiseen, tunnin häirinnän estämiseen, rangaistuksiin ja kaikenlaisen häiriökäyttäytymisen ennaltaehkäisemiseen. Käytännössä havaittiin opettajan rauhallisuuden olevan keskeisessä asemassa kaikenlaisten käytösongelmien kohtaamisessa. Rangaistusten menetettyä tehonsa parempi ratkaisu olisi pyrkiä ennalta ehkäisemään häiritsevää käyttäytymistä. Poissaolotapauksissa yhteistyö kodin ja koulun välillä on tärkeää poissaolokierteen katkaisussa