Omaa väriä Suzukiin
Pohjola, Anna (2009)
Pohjola, Anna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912188361
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912188361
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on selvittää, voiko Suzuki-viulunsoitonopetuksessa käyttää oheismateriaalina ja nuotinluvun tukena Colourstrings-viulukoulua. Suzuki-menetelmää on kritisoitu yksipuolisesta auditiivisen oppimiskanavan käyttämisestä. Visuaalinen oppiminen Suzukissa toteutuu matkimalla. Colourstrings-menetelmän yksi tärkeä lähtökohta on ymmärtävä nuotinluku.
Molemmat alkeissoitonopetusmenetelmät ovat maailmalla ja Suomessa erittäin suosittuja ja erinomaisia opetustuloksia saavuttaneita menetelmiä. Yhteisiä piirteitä menetelmille ovat oppimista tukevan ympäristön suuri merkitys, opittavan aineksen määrän keventäminen yhdellä kertaa, äidinkielenomainen suhtautuminen musiikin opetukseen sekä ryhmäopetus yksityisopetuksen tukena. Perimmäisenä tavoitteena kummassakin menetelmässä on tasapainoinen ihminen, ei vain erinomainen muusikko.
Aluksi esitellään Suzuki- ja Colourstrings-menetelmien olennaisia piirteitä sekä kuvaillaan viulunsoiton tekniikan rakentumista alkeistasolla. Suzuki-menetelmä etenee kronologisesti, kun taas Colourstrings on hieman joustavampi jokaisen oppilaan kohdalla. Työssä käydään yksityiskohtaisesti Suzukin viiden ensimmäisen kansansävelmän ja rytmivariaatioiden avulla läpi, missä järjestyksessä näiden sisältämät asiat opitaan näissä menetelmissä. Samalla tarkastellaan, mitä muita asioita Colourstrings opettaa näiden asioiden yhteydessä.
Lopuksi tekijä esittelee omia kokemuksiaan molemmista menetelmistä käytännön opetustyössä. Molemmista menetelmistä hänellä on omakohtaista kokemusta sekä oppilaan että opettajan näkökulmasta. Tekijä on suorittanut kansainvälisen Suzuki-opettajatutkinnon kokonaisuudessaan (5/5) sekä Colourstrings-opettajakoulutuksen ensimmäisen tason (1/3).
Työn tulos on, että Colourstrings-materiaalia voi periaatteessa käyttää Suzuki-oppilaan oheismateriaalina. Samat opetettavat asiat, jotka Suzuki-materiaali sisältää, löytyvät myös Colourstrings-materiaalista.
Molemmat alkeissoitonopetusmenetelmät ovat maailmalla ja Suomessa erittäin suosittuja ja erinomaisia opetustuloksia saavuttaneita menetelmiä. Yhteisiä piirteitä menetelmille ovat oppimista tukevan ympäristön suuri merkitys, opittavan aineksen määrän keventäminen yhdellä kertaa, äidinkielenomainen suhtautuminen musiikin opetukseen sekä ryhmäopetus yksityisopetuksen tukena. Perimmäisenä tavoitteena kummassakin menetelmässä on tasapainoinen ihminen, ei vain erinomainen muusikko.
Aluksi esitellään Suzuki- ja Colourstrings-menetelmien olennaisia piirteitä sekä kuvaillaan viulunsoiton tekniikan rakentumista alkeistasolla. Suzuki-menetelmä etenee kronologisesti, kun taas Colourstrings on hieman joustavampi jokaisen oppilaan kohdalla. Työssä käydään yksityiskohtaisesti Suzukin viiden ensimmäisen kansansävelmän ja rytmivariaatioiden avulla läpi, missä järjestyksessä näiden sisältämät asiat opitaan näissä menetelmissä. Samalla tarkastellaan, mitä muita asioita Colourstrings opettaa näiden asioiden yhteydessä.
Lopuksi tekijä esittelee omia kokemuksiaan molemmista menetelmistä käytännön opetustyössä. Molemmista menetelmistä hänellä on omakohtaista kokemusta sekä oppilaan että opettajan näkökulmasta. Tekijä on suorittanut kansainvälisen Suzuki-opettajatutkinnon kokonaisuudessaan (5/5) sekä Colourstrings-opettajakoulutuksen ensimmäisen tason (1/3).
Työn tulos on, että Colourstrings-materiaalia voi periaatteessa käyttää Suzuki-oppilaan oheismateriaalina. Samat opetettavat asiat, jotka Suzuki-materiaali sisältää, löytyvät myös Colourstrings-materiaalista.