Vastuuta ottamalla opit, vastuuta antamalla opetat : Lähihoitajaopiskelijoiden oppimisympäristöjen kehittämishanke
Kallinen, Sari (2013)
Kallinen, Sari
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013110416577
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013110416577
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kehittämisprosessi oli osa valtakunnallista ammatillisen koulutuksen ja työelämän yhteistä kehittämishanketta, jonka tavoitteena oli oppimisympäristöjen kehittäminen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli soveltaa Teaching department -mallia lähihoitajaopiskelijoiden työssäoppimisen ja ohjaamisen ympäristönä. Tavoitteena oli työpaikkaohjaajien ohjaamistaitojen monipuolistuminen, opiskelijoiden valmiuksien kehittyminen vanhusten kokonaishoidosta vastaamisessa sekä työelämän ja oppilaitoksen yhteistyön tiivistyminen.
Teaching department on Hollannissa kehitetty sosiaali- ja terveysalan työssäoppimisen malli, jossa opiskelijat ottavat vastuun hoidon suunnittelusta, toteutuksesta ja osaston toiminnasta 24/7. Ohjaajat toimivat mentoreina, jotka rohkaisevat itsenäiseen ongelmanratkaisuun ja puuttuvat opiskelijoiden toimintaan vain tarvittaessa.
Kehittämisprosessi toteutettiin toimintatutkimuksena. Aineisto kerättiin teemahaastatteluin ryhmähaastatteluina. Tiedonantajina oli 11 lähihoitajaopiskelijaa, 8 työpaikkaohjaajaa ja 3 opettajaa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tulosten mukaan ohjaajien ohjaamistaidot monipuolistuivat. He antoivat opiskelijoille vastuuta ja tilaa työskennellä itsenäisesti sekä mahdollisuuden myös virheistä oppimiseen. He myös vaativat opiskelijoita perustelemaan ratkaisujaan. Opiskelijat toteuttivat yksilöllistä ja kokonaisvaltaista hoitoa vastuullisesti. Opiskelijoiden kyky hahmottaa hoitotyön kokonaisuutta, työelämävalmiudet sekä ongelmanratkaisukyky kehittyivät. Oppilaitoksen ja työelämän tiivistynyt yhteistyö rikastutti kaikkia osapuolia. Opettajat tutustuivat opiskelijoihin paremmin, näkivät heidän osaamisen käytännössä sekä tutustuivat vanhustyöhön käytännössä. Henkilökunta sai opettajilta tukea opiskelijaohjauksessa. Mallin kehittämiskohteet olivat opiskelija-arviointi, perehdytys, palautteen antaminen sekä yhteisen linjan sopiminen opiskelijan toimintaan puuttumisessa.
Teaching department on Hollannissa kehitetty sosiaali- ja terveysalan työssäoppimisen malli, jossa opiskelijat ottavat vastuun hoidon suunnittelusta, toteutuksesta ja osaston toiminnasta 24/7. Ohjaajat toimivat mentoreina, jotka rohkaisevat itsenäiseen ongelmanratkaisuun ja puuttuvat opiskelijoiden toimintaan vain tarvittaessa.
Kehittämisprosessi toteutettiin toimintatutkimuksena. Aineisto kerättiin teemahaastatteluin ryhmähaastatteluina. Tiedonantajina oli 11 lähihoitajaopiskelijaa, 8 työpaikkaohjaajaa ja 3 opettajaa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tulosten mukaan ohjaajien ohjaamistaidot monipuolistuivat. He antoivat opiskelijoille vastuuta ja tilaa työskennellä itsenäisesti sekä mahdollisuuden myös virheistä oppimiseen. He myös vaativat opiskelijoita perustelemaan ratkaisujaan. Opiskelijat toteuttivat yksilöllistä ja kokonaisvaltaista hoitoa vastuullisesti. Opiskelijoiden kyky hahmottaa hoitotyön kokonaisuutta, työelämävalmiudet sekä ongelmanratkaisukyky kehittyivät. Oppilaitoksen ja työelämän tiivistynyt yhteistyö rikastutti kaikkia osapuolia. Opettajat tutustuivat opiskelijoihin paremmin, näkivät heidän osaamisen käytännössä sekä tutustuivat vanhustyöhön käytännössä. Henkilökunta sai opettajilta tukea opiskelijaohjauksessa. Mallin kehittämiskohteet olivat opiskelija-arviointi, perehdytys, palautteen antaminen sekä yhteisen linjan sopiminen opiskelijan toimintaan puuttumisessa.