ProAgrian muuttunut maitotilaneuvonta : Etelä-Pohjanmaan maidontuottajien suhtautuminen neuvonnan uudistuksiin
Viitasaari, Anni (2013)
Viitasaari, Anni
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013090915061
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013090915061
Tiivistelmä
ProAgrian maitotilaneuvontaa on uudistettu voimakkaasti viime vuosina. Palvelut on yhdenmukaistettu, että ne ovat ympäri Suomen samoja. Opinnäytetyö on kyselytutkimus, jonka tilaajana oli ProAgria Etelä-Pohjanmaa. Kysely suunnattiin ProAgria Etelä-Pohjanmaan maitotila-asiakkaille ja toteutettiin keväällä 2013. Kyselyn tarkoitus oli selvittää, ovatko maidontuottajat olleet tyytyväisiä maitotilaneuvonnan muutoksiin. Kyselyssä kysyttiin tuottajien mielipiteitä mahdollisimman laajasti: ProAgrian maitotiloille suunnatuista ruokinta-, tuotosseuranta-, terveys- ja verkkopalveluista, palveluiden hintalaatusuhteesta sekä tiedon saamisesta uusista palveluista.
Työssä perehdyttiin siihen, millaista ProAgrian maitotilaneuvonta Etelä-Pohjanmaalla oli ennen viimeisintä uudistusta, ja millaista se on nyt. Enemmistö maitotiloista on huomannut neuvonnan muutoksen. Kyselyssä merkittävämmäksi keskustelunaiheeksi ja palveluiden epäkohdaksi nousi hinnoittelu ja hintalaatusuhde. Myös neuvojien ammattitaidon pysymisestä ajan tasalla oltiin huolissaan. Valtaosa tuottajista haluaa saman neuvojan käyvän tilalla. Palveluiden laatua sinänsä pidettiin pääosin hyvänä, niiden hintaa usein liian korkeana. Tuotosseurantapalveluiden koettiin heikentyneen. Noin puolet tuottajista käyttää verkkopalveluita, puolet ei.
Kyselyn avulla pyrittiin saamaan mahdollisimman selkeä ja laaja käsitys maidontuottajien näkemyksistä – ja tietoa siitä, kuinka yhtenäistetty, valtakunnallinen maitotilaneuvonta sopii Etelä-Pohjanmaalle. Neuvonnan laatuun oltiin yleisesti ottaen tyytyväisiä, mutta hinta-laatusuhde herätti tyytymättömyyttä. Vastaajien suurimpia huolenaiheita ProAgrian maitotilaneuvontaan liittyen olivat palveluiden kalleus ja kallistuminen sekä neuvojien ammattitaidon pysyminen ajan tasalla.
Työssä perehdyttiin siihen, millaista ProAgrian maitotilaneuvonta Etelä-Pohjanmaalla oli ennen viimeisintä uudistusta, ja millaista se on nyt. Enemmistö maitotiloista on huomannut neuvonnan muutoksen. Kyselyssä merkittävämmäksi keskustelunaiheeksi ja palveluiden epäkohdaksi nousi hinnoittelu ja hintalaatusuhde. Myös neuvojien ammattitaidon pysymisestä ajan tasalla oltiin huolissaan. Valtaosa tuottajista haluaa saman neuvojan käyvän tilalla. Palveluiden laatua sinänsä pidettiin pääosin hyvänä, niiden hintaa usein liian korkeana. Tuotosseurantapalveluiden koettiin heikentyneen. Noin puolet tuottajista käyttää verkkopalveluita, puolet ei.
Kyselyn avulla pyrittiin saamaan mahdollisimman selkeä ja laaja käsitys maidontuottajien näkemyksistä – ja tietoa siitä, kuinka yhtenäistetty, valtakunnallinen maitotilaneuvonta sopii Etelä-Pohjanmaalle. Neuvonnan laatuun oltiin yleisesti ottaen tyytyväisiä, mutta hinta-laatusuhde herätti tyytymättömyyttä. Vastaajien suurimpia huolenaiheita ProAgrian maitotilaneuvontaan liittyen olivat palveluiden kalleus ja kallistuminen sekä neuvojien ammattitaidon pysyminen ajan tasalla.