Personnel proficiency survey regarding investment products : case study Nordea Bank Turku-Kauppatori
Aittola, Mirka-Emilia (2013)
Aittola, Mirka-Emilia
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013103016447
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013103016447
Tiivistelmä
Tein opinnäytetyöni Nordean Pankille, Turun konttoreihin. Tavoitteena oli selvittää henkilökunnan sijoitustuotteiden tämän hetken taitotaso. Tarkoitus oli löytää keinoja kehittää vakiintunutta koulutuskäytäntö. Tutkimuksessa kartoitettiin henkilökunnan tietämystä sijoitustuotteista heidän oman arviointinsa mukaan perustuen tehtäväkuvan vaatimaan osaamistasoon. Nordea on johtava finanssiryhmä Pohjoismaiden ja Baltian alueella.
Tämä tutkimus perustuu sekä laadullisiin ja määrällisiin tiedonkeruumenetelmiin sekä haastatteluihin. Tutkimusmenetelmä valikoitui, koska se kuvaa tosielämää paremmin ja haastattelut täydentävät tutkimuksen tulokset. Tutkimus toteutettiin kirjallisella kyselyllä. Tutkimusryhmässä oli 26 henkilökunnan jäsentä 4 eri konttorista ja lisäksi tutkimukseen vastasivat johtajat.
Tutkimus selventää miten kohderyhmä on kokenut osaavansa sijoitustuotteet omasta mielestään. Kysely jaettiin henkilökohtaisesti ja vastausprosentti oli 100%.
Johtopäätös oli, että koulutus on hyvin suunniteltu, mutta käytännön elämässä se ei ole toiminut. Yksi syy oli ajan puute ja toinen oli taitotason vaihtelevuus. Kehittämisehdotukset on tehty tutkimustulosten perusteella.
Systemaattinen suunnittelu, motivaatio ja koulutuksen käytäntöön siirto nousivat tärkeiksi parantamisen kohteiksi. Tärkeää on myös että, kouluttajan työaika on suunniteltava huolella ja suositeltavaa olisi, että motivoituneita kouluttajia olisi enemmän. Toinen tärkeä asia oli parantaa työntekijöiden ajankäyttöä. Tärkein tavoite on laatia henkilökohtainen kehittämissuunnitelma jokaiselle työntekijälle sekä konttorille.
Toivon, että tutkimuksen tulokset ja ehdotukset otettaisiin käyttöä ja niistä olisi hyötyä käytännön elämässä.
Tämä tutkimus perustuu sekä laadullisiin ja määrällisiin tiedonkeruumenetelmiin sekä haastatteluihin. Tutkimusmenetelmä valikoitui, koska se kuvaa tosielämää paremmin ja haastattelut täydentävät tutkimuksen tulokset. Tutkimus toteutettiin kirjallisella kyselyllä. Tutkimusryhmässä oli 26 henkilökunnan jäsentä 4 eri konttorista ja lisäksi tutkimukseen vastasivat johtajat.
Tutkimus selventää miten kohderyhmä on kokenut osaavansa sijoitustuotteet omasta mielestään. Kysely jaettiin henkilökohtaisesti ja vastausprosentti oli 100%.
Johtopäätös oli, että koulutus on hyvin suunniteltu, mutta käytännön elämässä se ei ole toiminut. Yksi syy oli ajan puute ja toinen oli taitotason vaihtelevuus. Kehittämisehdotukset on tehty tutkimustulosten perusteella.
Systemaattinen suunnittelu, motivaatio ja koulutuksen käytäntöön siirto nousivat tärkeiksi parantamisen kohteiksi. Tärkeää on myös että, kouluttajan työaika on suunniteltava huolella ja suositeltavaa olisi, että motivoituneita kouluttajia olisi enemmän. Toinen tärkeä asia oli parantaa työntekijöiden ajankäyttöä. Tärkein tavoite on laatia henkilökohtainen kehittämissuunnitelma jokaiselle työntekijälle sekä konttorille.
Toivon, että tutkimuksen tulokset ja ehdotukset otettaisiin käyttöä ja niistä olisi hyötyä käytännön elämässä.