Roro-alusten turvallisuus Suomenlahdella
Kiiskinen, Lauri (2013)
Kiiskinen, Lauri
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013110716718
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013110716718
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitä turvauhkia kohdistuu roro-aluksiin Suomenlahden alueella. Turvauhat (security threats) tarkoittavat tahallisesti aiheutettuja uhkia, esimerkiksi terrorismia ja sabotaasia. Työ liittyy MIMIC-projektin (Minimizing risks of maritime oil transport by holistic safety strategies) työpaketti 3:een. Tutkimuksen lähdemateriaalina käytettiin kirjallisuutta ja artikkeleita, niin painetussa kuin sähköisessäkin muodossa. Työtä varten tehtiin myös kaksi haastattelua. Työn tekemisessä hyödynnettiin myös ISPS-turvapäällikkökurssin (International Ship and Port Facility Security Code) sekä muiden aihetta sivuavien opintojaksojen materiaalia.
Tutkimuksessa selvisi, että Suomenlahti on liikennöintialueena erittäin turvallinen kaikille aluksille, eikä näin ollen roro-liikenteeseenkään liity mitään erikseen huomioon otettavaa. Riskiä terrori-iskuihin tai aluskaappauksiin ei juurikaan ole. Yksi todennäköisimmistä turvauhista on ympäristöjärjestöjen ekoterrorismi, joka kohdistuisi eettisesti kiistanalaista lastia kuljettavaan alukseen. Myös salakuljetus ja salamatkustus voivat lähivuosina muodostua ongelmiksi Suomenlahdella. Turvatoimet ovat Suomen satamissa ja merialueella liikkuvissa aluksissa nykyisin riittävällä tasolla, ja ne perustuvat täysin kansainvälisen ISPS-koodin määräyksiin. Haastatellut turvallisuusasiantuntijat ovat kuitenkin hieman huolissaan siitä, että muissa Suomenlahden rantavaltioissa määräyksiin ei suhtauduta yhtä tarkasti. Tämä aiheuttaa turvauhkia ja luo myös epäreilun kilpailutilanteen eri maissa toimivien satamien ja varustamoiden välille. Jotta asiat saataisiin kuntoon, on kaikkien oltava samalla lähtötasolla.
Tutkimuksessa selvisi, että Suomenlahti on liikennöintialueena erittäin turvallinen kaikille aluksille, eikä näin ollen roro-liikenteeseenkään liity mitään erikseen huomioon otettavaa. Riskiä terrori-iskuihin tai aluskaappauksiin ei juurikaan ole. Yksi todennäköisimmistä turvauhista on ympäristöjärjestöjen ekoterrorismi, joka kohdistuisi eettisesti kiistanalaista lastia kuljettavaan alukseen. Myös salakuljetus ja salamatkustus voivat lähivuosina muodostua ongelmiksi Suomenlahdella. Turvatoimet ovat Suomen satamissa ja merialueella liikkuvissa aluksissa nykyisin riittävällä tasolla, ja ne perustuvat täysin kansainvälisen ISPS-koodin määräyksiin. Haastatellut turvallisuusasiantuntijat ovat kuitenkin hieman huolissaan siitä, että muissa Suomenlahden rantavaltioissa määräyksiin ei suhtauduta yhtä tarkasti. Tämä aiheuttaa turvauhkia ja luo myös epäreilun kilpailutilanteen eri maissa toimivien satamien ja varustamoiden välille. Jotta asiat saataisiin kuntoon, on kaikkien oltava samalla lähtötasolla.