Varhainen puuttuminen opintojen edistäjänä : Case: Lahden ammattikorkeakoulu
Kokko, Erja (2013)
Kokko, Erja
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013102816378
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013102816378
Tiivistelmä
VARHAINEN PUUTTUMINEN OPINTOJEN EDISTÄJÄNÄ
Tämän kehittämistyön tarkoituksena oli selvittää näkemyksiä ja käytäntöjä ammattikorkeakouluopintojen varhaiseen puuttumiseen opintojen etenemiseksi.
Empiriaosassa perehdyttiin varhaisen puuttumisen näkökulman kautta opintojen etenemiseen, syrjäytymiseen ja sen syihin, Lahden ammattikorkeakoulussa käytettäviin opiskelijahallinnon tietojärjestelmiin, tietosuoja ja turvakysymyksiin sekä opiskelijan opintojen etenemisen prosessitason näkökulmiin. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusta ja aineiston hankintamenetelmäksi valittiin kohderyhmille suunnatut teemahaastattelut.
Tällä hetkellä on tarve löytää reaaliaikainen tieto, menetelmä opiskelijan opintojen ohjauksen välineeksi, jotta voidaan löytää ne opiskelijat, joiden opinnot eivät edisty tai ovat opinnoista jäljessä.
Opintojen etenemisestä reaaliaikainen tieto on Lahden ammattikorkeakoulun opiskelijahallintojärjestelmistä löydettävissä, mutta sitä ei ole helposti saatavissa ja yhdistettävissä automatisoidulla toiminnolla. Tieto tulee hakea, louhia ennen loppukäyttöä. Tällä hetkellä opintojen etenemisestä tieto saadaan kun opiskelijan opinnot on arvioitu ja kirjattu opiskelijahallintojärjestelmään. Tämä tieto on jälkikäteistä tietoa.
Syitä Lahden ammattikorkeakoulun opiskelijan opintojen esteinä tuli esille, kuten elämän hallintataidot, työn ja opiskelun yhteen sovittaminen, perhetilanteet, omat ajanhallintataidot, itsenäinen elämä ja sen vapauden hallintaongelmat, opintojen kuormittavuus, jaksamisongelmat tai motivaation puute. Nämä syyt voivat olla laukaisevia tekijöitä opiskelijan opintojen hidastumiseen, opintojen keskeyttämiseen tai eroamiseen opinnoista ja jopa sosiaalista syrjäytymistä.
Tällä hetkellä erilaisilla opintojen ohjaus menetelmillä, tutoroinnilla, opiskelijalähtöisellä toiminnalla ja ongelmien havaitsemisella pyritään tukemaan opiskelijaa etenemään opinnoissaan ja valmistumaan tutkintoon ajallaan.
Kehittämistyön tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että Lahden ammattikorkeakouluun reaaliaikaisen tiedon todellinen tarve on olemassa, joka tulee saada käyttöön ohjauksen tueksi.
Tämän kehittämistyön tarkoituksena oli selvittää näkemyksiä ja käytäntöjä ammattikorkeakouluopintojen varhaiseen puuttumiseen opintojen etenemiseksi.
Empiriaosassa perehdyttiin varhaisen puuttumisen näkökulman kautta opintojen etenemiseen, syrjäytymiseen ja sen syihin, Lahden ammattikorkeakoulussa käytettäviin opiskelijahallinnon tietojärjestelmiin, tietosuoja ja turvakysymyksiin sekä opiskelijan opintojen etenemisen prosessitason näkökulmiin. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusta ja aineiston hankintamenetelmäksi valittiin kohderyhmille suunnatut teemahaastattelut.
Tällä hetkellä on tarve löytää reaaliaikainen tieto, menetelmä opiskelijan opintojen ohjauksen välineeksi, jotta voidaan löytää ne opiskelijat, joiden opinnot eivät edisty tai ovat opinnoista jäljessä.
Opintojen etenemisestä reaaliaikainen tieto on Lahden ammattikorkeakoulun opiskelijahallintojärjestelmistä löydettävissä, mutta sitä ei ole helposti saatavissa ja yhdistettävissä automatisoidulla toiminnolla. Tieto tulee hakea, louhia ennen loppukäyttöä. Tällä hetkellä opintojen etenemisestä tieto saadaan kun opiskelijan opinnot on arvioitu ja kirjattu opiskelijahallintojärjestelmään. Tämä tieto on jälkikäteistä tietoa.
Syitä Lahden ammattikorkeakoulun opiskelijan opintojen esteinä tuli esille, kuten elämän hallintataidot, työn ja opiskelun yhteen sovittaminen, perhetilanteet, omat ajanhallintataidot, itsenäinen elämä ja sen vapauden hallintaongelmat, opintojen kuormittavuus, jaksamisongelmat tai motivaation puute. Nämä syyt voivat olla laukaisevia tekijöitä opiskelijan opintojen hidastumiseen, opintojen keskeyttämiseen tai eroamiseen opinnoista ja jopa sosiaalista syrjäytymistä.
Tällä hetkellä erilaisilla opintojen ohjaus menetelmillä, tutoroinnilla, opiskelijalähtöisellä toiminnalla ja ongelmien havaitsemisella pyritään tukemaan opiskelijaa etenemään opinnoissaan ja valmistumaan tutkintoon ajallaan.
Kehittämistyön tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että Lahden ammattikorkeakouluun reaaliaikaisen tiedon todellinen tarve on olemassa, joka tulee saada käyttöön ohjauksen tueksi.