Palvelumuotoilulla kohti huippua : case: Talma Ski Werneri Park
Palsio, Marika (2013)
Palsio, Marika
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013110716727
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013110716727
Tiivistelmä
Tämän kehityshankkeen tavoitteena on luoda toimeksiantajalle prosessinkuvauskaavio uuden tai jo olemassa olevan tuotteen kehittämiselle. Lisäksi annettuun toimeksiantoon kuuluu jo olemassa olevan tuotteen päivittäminen ja kehittäminen. Toimeksiantajana toimii laskettelukeskus Talma Ski Itä-Uusimaalla, Sipoossa. Heillä on tahtotilana kehittää lastenlumipuuhamaataan Werneri Parkia. Työn kautta haetaan ideointia ja apukeinoja toiminnan kehittämiseen sekä osittaiseen uudistumiseen.
Jotta kehitysideoista on saatu mahdollisimman realistisia ja käyttökelpoisia, on teoreettisessa viitekehyksessä käytetty palvelumuotoilua, elämyspedagogiikkaa ja kokemuksellista oppimista. Tutkimusmenetelminä on käytetty havainnointia, fo-kusryhmäkeskustelua ja kävijäkyselyä määrällisen tutkimuksen menetelmin.
Tässä työssä on kehitetty kävijäpersoonat palvelumuotoilun keinoin. Persoonien kautta on menty todellisten käyttäjien arkeen toimeksiantajan aktiviteetissa. Kävijäpersoonat ovat kuvauksia yrityksen asiakkaista ja palvelujen käyttäjistä. Palvelumuotoilun avulla sekä hyödyntäen elämyspedagogiikkaa on etsitty kehittämiskohteita ja kehitetty niitä toimivimmiksi. Parannusehdotuksen lisäksi on löydetty toimintoja, joiden avulla liiketoiminnasta tulee taloudellisempaa ja tehokkaampaa, mutta ennen kaikkea asiakasystävällisempää, kuten esimerkiksi mahdollisuus käyttää aktiviteetteja vuodenajasta riippumatta.
Kehityshankkeessa löytyi useita erilaisia kehitysideoita. Suurin osa ideoista tuli ilmi kävijäkyselyn ja kävijäpersoonien tulosten ristiinanalysoinnissa. Yhdeksi tärkeimmäksi kehityskohteeksi on nostettu henkilökunnan dialogia asiakkaiden kanssa. Tästä dialogista voi myös nousta ideoita, jotka johtavat uuteen kehitykseen kohteessa. Kehityshankkeessa syntynyt palveluprosessikaavio havainnollistaa koko palvelun kehitysprosessin. Kaavio korostaa tuloksissa esille noussutta vuorovaikutuksen tarvetta asiakkaan ja toimeksiantajan välille.
Jotta kehitysideoista on saatu mahdollisimman realistisia ja käyttökelpoisia, on teoreettisessa viitekehyksessä käytetty palvelumuotoilua, elämyspedagogiikkaa ja kokemuksellista oppimista. Tutkimusmenetelminä on käytetty havainnointia, fo-kusryhmäkeskustelua ja kävijäkyselyä määrällisen tutkimuksen menetelmin.
Tässä työssä on kehitetty kävijäpersoonat palvelumuotoilun keinoin. Persoonien kautta on menty todellisten käyttäjien arkeen toimeksiantajan aktiviteetissa. Kävijäpersoonat ovat kuvauksia yrityksen asiakkaista ja palvelujen käyttäjistä. Palvelumuotoilun avulla sekä hyödyntäen elämyspedagogiikkaa on etsitty kehittämiskohteita ja kehitetty niitä toimivimmiksi. Parannusehdotuksen lisäksi on löydetty toimintoja, joiden avulla liiketoiminnasta tulee taloudellisempaa ja tehokkaampaa, mutta ennen kaikkea asiakasystävällisempää, kuten esimerkiksi mahdollisuus käyttää aktiviteetteja vuodenajasta riippumatta.
Kehityshankkeessa löytyi useita erilaisia kehitysideoita. Suurin osa ideoista tuli ilmi kävijäkyselyn ja kävijäpersoonien tulosten ristiinanalysoinnissa. Yhdeksi tärkeimmäksi kehityskohteeksi on nostettu henkilökunnan dialogia asiakkaiden kanssa. Tästä dialogista voi myös nousta ideoita, jotka johtavat uuteen kehitykseen kohteessa. Kehityshankkeessa syntynyt palveluprosessikaavio havainnollistaa koko palvelun kehitysprosessin. Kaavio korostaa tuloksissa esille noussutta vuorovaikutuksen tarvetta asiakkaan ja toimeksiantajan välille.