Toiminnan kehittäminen verkkokaupan avulla - Samurai Shop
Ruuhilehto, Pauliina (2013)
Ruuhilehto, Pauliina
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111016786
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111016786
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda yritykselle toimiva ja visuaalisesti houkutteleva verkkokauppa, ja näin ollen parantaa niin yrityksen saatavuutta, näkyvyyttä, kuin tunnettuutta sekä tietysti lisätä asiakasmääriä. Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä verkkokaupan toimintaperiaatteisiin ja selvittää, mitä verkkokauppaa perustettaessa on otettava huomioon jo ensinnäkin lain puitteissa, ja mitkä ovat Suomessa vakiintuneita käytäntöjä verkkokaupan toiminnassa. Toisena tavoitteena oli selvittää, millainen on hyvä verkkokauppa niin toiminnallisesti kuin visuaalisesti ja millaisella markkinointiviestinnällä kuluttajat saadaan verkkokaupan asiakkaaksi.
Työssä selvitettiin verkkokaupan perustamisen lisäksi myös sen markkinointia lähinnä sosiaalisessa mediassa sekä asiakaspalvelua. Verkkokaupalle myös laadittiin avajaiskampanja ja viiden kuukauden markkinointiviestintäsuunnitelma.
Verkkokauppa toteutettiin erään suuren verkkokauppapalveluja tarjoavan yrityksen avulla. Verkkokaupan perustaminen oli melko yksinkertaista, ja toteutuksessa panostettiin erityisesti verkkokaupan sisältöön, ulkoasuun ja käytettävyyteen.
Työn lopuksi tarkasteltiin verkkokaupan vaikutusta asiakasmääriin sekä yrityksen myynnin kehitystä. Huomiota kiinnitettiin myös sosiaalisessa mediassa tapahtuvan markkinoinnin vaikutuksista yrityksen ja sen verkkokaupan toimintaan.
Työssä selvitettiin verkkokaupan perustamisen lisäksi myös sen markkinointia lähinnä sosiaalisessa mediassa sekä asiakaspalvelua. Verkkokaupalle myös laadittiin avajaiskampanja ja viiden kuukauden markkinointiviestintäsuunnitelma.
Verkkokauppa toteutettiin erään suuren verkkokauppapalveluja tarjoavan yrityksen avulla. Verkkokaupan perustaminen oli melko yksinkertaista, ja toteutuksessa panostettiin erityisesti verkkokaupan sisältöön, ulkoasuun ja käytettävyyteen.
Työn lopuksi tarkasteltiin verkkokaupan vaikutusta asiakasmääriin sekä yrityksen myynnin kehitystä. Huomiota kiinnitettiin myös sosiaalisessa mediassa tapahtuvan markkinoinnin vaikutuksista yrityksen ja sen verkkokaupan toimintaan.