Aloittavan yrittäjän taloushallinto-opas
Holopainen, Eliisa (2013)
Holopainen, Eliisa
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111116840
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111116840
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja oli tilitoimisto Visma Services Oy. Toiminnallisen opinnäytetyön tavoite oli tehdä tilitoimistossa työskentelevien kirjanpitäjien avuksi taloushallinto-opas, joka käsittelee yrittäjäasiakkaiden keskuudessa toistuvia ja kysytyimpiä asioita. Oppaan kohderyhmänä olivat pääasiassa ne tilitoimiston asiakkaat, jotka ovat vasta aloittaneet liiketoimintansa ja tarvitsevat tukea taloushallinnon yleisimmissä ongelmakohdissa. Oppaan tavoite oli tilitoimiston asiakaspalveluprosessin nopeuttaminen karsimalla siitä vähemmän tärkeitä osia, jolloin kirjanpitäjille jää enemmän aikaa varsinaiseen työhön ja haastavampien ongelmien ratkaisemiseen.
Tarvittavan tiedon keräämisessä käytettiin monipuolisesti alan kirjallisuutta ja internetlähteitä. Lisäksi tilitoimiston kirjanpitäjiä haastateltiin tiedon saamiseksi tilitoimiston käytännöistä aloittavien yrittäjien kohdalla. Kerättyjen tietojen perusteella syntyi opas, jota hyödynnetään Visma Services Oy:n asiakaspalvelussa. Opas annetaan toimeksiantajalle sähköisenä versiona, jolloin sitä voidaan päivittää tarpeen mukaan.
Opas on hyvä lähtökohta taloushallintoasioihin tutustumisessa, ja sitä on helppo päivittää havaittujen tarpeiden mukaan. Yksi mahdollisista kehitysehdotuksista on laajentaa haastattelut yrittäjien keskuuteen siten, että ne kattavat myös yrittäjien näkemyksen oppaassa käsiteltävistä asioista.
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja oli tilitoimisto Visma Services Oy. Toiminnallisen opinnäytetyön tavoite oli tehdä tilitoimistossa työskentelevien kirjanpitäjien avuksi taloushallinto-opas, joka käsittelee yrittäjäasiakkaiden keskuudessa toistuvia ja kysytyimpiä asioita. Oppaan kohderyhmänä olivat pääasiassa ne tilitoimiston asiakkaat, jotka ovat vasta aloittaneet liiketoimintansa ja tarvitsevat tukea taloushallinnon yleisimmissä ongelmakohdissa. Oppaan tavoite oli tilitoimiston asiakaspalveluprosessin nopeuttaminen karsimalla siitä vähemmän tärkeitä osia, jolloin kirjanpitäjille jää enemmän aikaa varsinaiseen työhön ja haastavampien ongelmien ratkaisemiseen.
Tarvittavan tiedon keräämisessä käytettiin monipuolisesti alan kirjallisuutta ja internetlähteitä. Lisäksi tilitoimiston kirjanpitäjiä haastateltiin tiedon saamiseksi tilitoimiston käytännöistä aloittavien yrittäjien kohdalla. Kerättyjen tietojen perusteella syntyi opas, jota hyödynnetään Visma Services Oy:n asiakaspalvelussa. Opas annetaan toimeksiantajalle sähköisenä versiona, jolloin sitä voidaan päivittää tarpeen mukaan.
Opas on hyvä lähtökohta taloushallintoasioihin tutustumisessa, ja sitä on helppo päivittää havaittujen tarpeiden mukaan. Yksi mahdollisista kehitysehdotuksista on laajentaa haastattelut yrittäjien keskuuteen siten, että ne kattavat myös yrittäjien näkemyksen oppaassa käsiteltävistä asioista.