Joukkorahoitus itsenäisen elokuvan rahoitusmuotona
Nuortila, Ella (2013)
Nuortila, Ella
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111116822
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111116822
Tiivistelmä
Joukkorahoitus tarkoittaa perinteisistä rahoitusmalleista poikkeavaa rahoitusta, jota kerätään tavallisesti lukuisina pienlahjoituksina internetin välityksellä. Joukkorahoituksen tehokkuus perustuu kampanjan volyymiin ja lahjoittajien määrään. Rahoitusmallina joukkorahoitus toimii esimerkiksi itsenäisten elokuvatuotantojen mahdollistajana. Suomessa joukkorahoitus on vielä suhteellisen tuntematonta, mutta se on maailmalla kovaa vauhtia kasvava rahoituskeino ja sillä saavutetut budjetit rikkovat ennätyksiä toisensa jälkeen.
Tässä tutkielmassa selvitetään, miten ja milloin joukkorahoitus soveltuu elokuvan rahoitusmuodoksi ja mitä eri ominaisuuksia joukkorahoitus pitää sisällään. Joukkorahoituksen ominaisuuksia ovat rahoituksen saamisen lisäksi myös sen hyödyntäminen muuta kautta tulevan rahoituksen kimmokkeena ja yleisön sitoutuksessa sekä etenkin sen tuoma mahdollisuus käyttää joukkorahoituskampanjaa elokuvan markkinointisuunnitelmassa. Pyrin selvittämään lukijalle näitä ominaisuuksia ja käsittelen joukkorahoituksen juridisia rajoitteita sekä verotusta Suomessa.
Työn tarkoituksena on myös tutkia mitä haasteita ja tulevaisuudennäkymiä joukko-rahoitukseen liittyy. Tekniikan kehitys ja joukkorahoituksen yleistyminen avaavat uusia mahdollisuuksia rahoituksen hakijalle, mutta tuovat myös enenevää kilpailua kampanjoiden yleistyessä. Tutkielmassa selvitetään luovuuden ja ideoinnin merkitystä suhteessa joukkorahoitukselle ominaisiin piirteisiin ja avataan joukkorahoitukseen liittyvää termistöä.
Tutkielmassa käytetään apuna tapauskertomusta lyhytelokuvasta Six. Tapauskertomuksen on tarkoitus tuoda konkreettinen esimerkki joukkorahoituskampanjasta lukijan tulkinnan tueksi. Six elokuvan esimerkissä käydään läpi joukkorahoituskampanjan tekemiseen liittyvä käytännöntyö. Tutkielma sopii aloittelijan oppaaksi elokuvantekijöille jotka harkitsevat joukkorahoitusta elokuvatuotantonsa rahoittamiseksi.
Tässä tutkielmassa selvitetään, miten ja milloin joukkorahoitus soveltuu elokuvan rahoitusmuodoksi ja mitä eri ominaisuuksia joukkorahoitus pitää sisällään. Joukkorahoituksen ominaisuuksia ovat rahoituksen saamisen lisäksi myös sen hyödyntäminen muuta kautta tulevan rahoituksen kimmokkeena ja yleisön sitoutuksessa sekä etenkin sen tuoma mahdollisuus käyttää joukkorahoituskampanjaa elokuvan markkinointisuunnitelmassa. Pyrin selvittämään lukijalle näitä ominaisuuksia ja käsittelen joukkorahoituksen juridisia rajoitteita sekä verotusta Suomessa.
Työn tarkoituksena on myös tutkia mitä haasteita ja tulevaisuudennäkymiä joukko-rahoitukseen liittyy. Tekniikan kehitys ja joukkorahoituksen yleistyminen avaavat uusia mahdollisuuksia rahoituksen hakijalle, mutta tuovat myös enenevää kilpailua kampanjoiden yleistyessä. Tutkielmassa selvitetään luovuuden ja ideoinnin merkitystä suhteessa joukkorahoitukselle ominaisiin piirteisiin ja avataan joukkorahoitukseen liittyvää termistöä.
Tutkielmassa käytetään apuna tapauskertomusta lyhytelokuvasta Six. Tapauskertomuksen on tarkoitus tuoda konkreettinen esimerkki joukkorahoituskampanjasta lukijan tulkinnan tueksi. Six elokuvan esimerkissä käydään läpi joukkorahoituskampanjan tekemiseen liittyvä käytännöntyö. Tutkielma sopii aloittelijan oppaaksi elokuvantekijöille jotka harkitsevat joukkorahoitusta elokuvatuotantonsa rahoittamiseksi.