Simulaatioharjoituksen käsikirjoituksen laatiminen : Spinaalipuudutuksen aloitus
Remes, Jenni-Leena (2013)
Remes, Jenni-Leena
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111216878
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111216878
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Leikkaussalityöskentely vaatii sairaanhoitajalta paljon kliinistä osaamista ja hoitoon liittyvien välineiden hallintaa. Välineiden käyttöä ja käden taitoja opeteltaessa on tärkeää saada mahdollisimman realistinen oppimiskokemus, mutta oikealla potilaalla harjoitellessa turvallisuus voi vaarantua. Simulaatiossa on mahdollista päästä lähes realistiseen oppimiskokemukseen. Siksi simulaatiossa tapahtuva harjoittelu on turvallista ja sen avulla voi harjoitella niin monta kertaa kuin tarve vaatii. Simulaatio-oppiminen mahdollistaa kliinisten taitojen opettelun niin opiskeluaikana kuin täydennyskoulutuksena jo työssä oleville sairaanhoitajille.
Tämän kehittämistyönä toteutetun opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa käsikirjoitus perioperatiivisen hoitotyön simulaatio-opetukseen. Kehittämistyön tavoitteena oli kehittää terveysalan koulutuksen opetusmenetelmiä ja palvella näin terveysalan opettajia opetuksen järjestämisessä. Toisena tavoitteena oli kehittää opiskelijoiden kliinistä osaamista spinaalipuudutuksen aloituksessa leikkaussalissa. Tämän kehittämistyön tuotoksena syntynyt käsikirjoitus luovutetaan Savonia-AMK:lle, josta se voidaan ottaa käyttöön simulaatioharjoitte-luun.
Tämän opinnäytetyön tuotoksena syntyneen simulaatiokäsikirjoituksen aiheena oli spinaalipuudutuksen aloitus. Puudutus on yleinen anestesiamuoto leikkauksissa, koska se mahdollistaa melko nopean kuntoutumisen ja kotiutumisen. Puudutusvalmistelut ja potilaan valmistaminen leikkaukseen tulee tehdä teknisesti ja aseptisesti oikein, potilaan pelot ja henkinen tila huomioiden sekä vuorovaikutuksessa leikkaustiimin kanssa. Siksi spinaalipuudutukseen valmistamista on tärkeää harjoitella simulaation avulla. Käsikirjoitus on kolmisivuinen kokonaisuus ja se on suunnattu pääasiassa perusopinnoissa oleville sairaanhoitajaopiskelijoille. Sitä voidaan kuitenkin hyödyntää vaikkapa alalla uudelleen suuntautumisen yhteydessä jo valmiille hoitajille muokkaamalla harjoitusta nykyistä vaativammaksi.
Leikkaussalityöskentely vaatii sairaanhoitajalta paljon kliinistä osaamista ja hoitoon liittyvien välineiden hallintaa. Välineiden käyttöä ja käden taitoja opeteltaessa on tärkeää saada mahdollisimman realistinen oppimiskokemus, mutta oikealla potilaalla harjoitellessa turvallisuus voi vaarantua. Simulaatiossa on mahdollista päästä lähes realistiseen oppimiskokemukseen. Siksi simulaatiossa tapahtuva harjoittelu on turvallista ja sen avulla voi harjoitella niin monta kertaa kuin tarve vaatii. Simulaatio-oppiminen mahdollistaa kliinisten taitojen opettelun niin opiskeluaikana kuin täydennyskoulutuksena jo työssä oleville sairaanhoitajille.
Tämän kehittämistyönä toteutetun opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa käsikirjoitus perioperatiivisen hoitotyön simulaatio-opetukseen. Kehittämistyön tavoitteena oli kehittää terveysalan koulutuksen opetusmenetelmiä ja palvella näin terveysalan opettajia opetuksen järjestämisessä. Toisena tavoitteena oli kehittää opiskelijoiden kliinistä osaamista spinaalipuudutuksen aloituksessa leikkaussalissa. Tämän kehittämistyön tuotoksena syntynyt käsikirjoitus luovutetaan Savonia-AMK:lle, josta se voidaan ottaa käyttöön simulaatioharjoitte-luun.
Tämän opinnäytetyön tuotoksena syntyneen simulaatiokäsikirjoituksen aiheena oli spinaalipuudutuksen aloitus. Puudutus on yleinen anestesiamuoto leikkauksissa, koska se mahdollistaa melko nopean kuntoutumisen ja kotiutumisen. Puudutusvalmistelut ja potilaan valmistaminen leikkaukseen tulee tehdä teknisesti ja aseptisesti oikein, potilaan pelot ja henkinen tila huomioiden sekä vuorovaikutuksessa leikkaustiimin kanssa. Siksi spinaalipuudutukseen valmistamista on tärkeää harjoitella simulaation avulla. Käsikirjoitus on kolmisivuinen kokonaisuus ja se on suunnattu pääasiassa perusopinnoissa oleville sairaanhoitajaopiskelijoille. Sitä voidaan kuitenkin hyödyntää vaikkapa alalla uudelleen suuntautumisen yhteydessä jo valmiille hoitajille muokkaamalla harjoitusta nykyistä vaativammaksi.