Huomioita S3–S6-väestösuojatiloihin asennettujen polttomoottorikäyttöisten pelastusvarusteiden huollon tilasta pääkaupunkiseudulla
Vihikainen, Petri (2013)
Vihikainen, Petri
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111216877
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111216877
Tiivistelmä
Pelastuslaki ja siihen liittyviä asetuksia uudistettiin vuonna 2011 ja niissä on määritelty, kuinka väestösuojatiloihin asennettuja laitteistoja tulisi huoltaa. Tähän työhön on kerätty keskeisimmät määräykset, jotka liittyvät polttomoottorikäyttöisiin laitteisiin. Väestösuojatilo-jen luokitukset sekä niiden valvonta on aikojen kuluessa muuttunut, joten alustuksena on katsaus väestösuojien kehitykseen ja pelastustoimessa tapahtuneisiin muutoksiin.
Keskeisimmät laissa ja asetuksissa asetetut velvoitteet ovat seuraavat: 1) Kiinteistön omis-taja vastaa laitteiden asianmukaisesta huollosta. 2) Väestösuojatilat tulee saada toiminta-kuntoon ja niiden tulee olla käyttöönotettavissa 72 tunnin vasteajalla. 3) Laitevalmistajan huolto-ohjeisto tulee olla käytettävissä ja sitä tulee noudattaa. 4) Alueelliset pelastuslaitokset valvovat pelastuslain toteutumista. 5) toteutetuista huoltotoimista tulee olla dokumentointi, joka pyynnöstä on toimitettava tai esitettävä pelastusviranomaisille. 6) laitteet on huollettava vähintään 10 välein, mikä on myös väestönsuojien tiiveyskoestusten toteuttamisväli.
Työssä tarkasteltiin erään huoltopalveluja tarjoavan yrityksen huoltokohteita vuosilta 2011–2013, miten niiden huolto oli järjestetty ja kuinka edellä mainitut vaatimukset olivat täytetty. Arvioitavia kohteita oli 12 kpl, ja niihin oli asennettu 22 kpl dieselkäyttöistä moottoria. Työssä selvitettiin myös pääkaupunkiseudun suojatilojen kokonaismäärää, jotta olisi pys-tytty arvioimaan otoksen edustavuus. Vain noin joka kolmas kiinteistökohde täytti nykyisten lakien ja asetuksien vaatimukset. Merkittävimmät puutteet liittyivät huolto-ohjeiden ja -merkintöjen puutteisiin, sekä siihen, ettei laitteistoja ollut koekäytetty eikä huollettu useisiin vuosiin.
Pelastuslaitosten riskiarviointiin perustuvat palotarkastukset eivät ilmeisesti kata näitä tiloja, jotka palvelevat poikkeusajan tilanteita. Pelastustoimen päätavoite on suuntautunut riskien välttämiseen ennakoivilla toimilla. Viimeisen sodan päättymisestä on kulunut kohta 70 vuotta, jona aikana näitä tiloja ei ole tarvittu suojatarkoitukseen. Lain valvonta on kuitenkin näiden tilojen osalta puutteellista.
Keskeisimmät laissa ja asetuksissa asetetut velvoitteet ovat seuraavat: 1) Kiinteistön omis-taja vastaa laitteiden asianmukaisesta huollosta. 2) Väestösuojatilat tulee saada toiminta-kuntoon ja niiden tulee olla käyttöönotettavissa 72 tunnin vasteajalla. 3) Laitevalmistajan huolto-ohjeisto tulee olla käytettävissä ja sitä tulee noudattaa. 4) Alueelliset pelastuslaitokset valvovat pelastuslain toteutumista. 5) toteutetuista huoltotoimista tulee olla dokumentointi, joka pyynnöstä on toimitettava tai esitettävä pelastusviranomaisille. 6) laitteet on huollettava vähintään 10 välein, mikä on myös väestönsuojien tiiveyskoestusten toteuttamisväli.
Työssä tarkasteltiin erään huoltopalveluja tarjoavan yrityksen huoltokohteita vuosilta 2011–2013, miten niiden huolto oli järjestetty ja kuinka edellä mainitut vaatimukset olivat täytetty. Arvioitavia kohteita oli 12 kpl, ja niihin oli asennettu 22 kpl dieselkäyttöistä moottoria. Työssä selvitettiin myös pääkaupunkiseudun suojatilojen kokonaismäärää, jotta olisi pys-tytty arvioimaan otoksen edustavuus. Vain noin joka kolmas kiinteistökohde täytti nykyisten lakien ja asetuksien vaatimukset. Merkittävimmät puutteet liittyivät huolto-ohjeiden ja -merkintöjen puutteisiin, sekä siihen, ettei laitteistoja ollut koekäytetty eikä huollettu useisiin vuosiin.
Pelastuslaitosten riskiarviointiin perustuvat palotarkastukset eivät ilmeisesti kata näitä tiloja, jotka palvelevat poikkeusajan tilanteita. Pelastustoimen päätavoite on suuntautunut riskien välttämiseen ennakoivilla toimilla. Viimeisen sodan päättymisestä on kulunut kohta 70 vuotta, jona aikana näitä tiloja ei ole tarvittu suojatarkoitukseen. Lain valvonta on kuitenkin näiden tilojen osalta puutteellista.