Ympäristömarkkinointi kilpailukeinona
Kääriäinen, Jonna (2013)
Kääriäinen, Jonna
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013110716698
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013110716698
Tiivistelmä
Ympäristöarvojen merkitys yhteiskunnassa ja taloudellisessa päätöksenteossa on kasvanut viimeisen muutaman vuosikymmenen aikana. Kestävästä kehityksestä ja ekotehokkuudesta on tullutkin laajalti hyväksytty yhteiskunnallinen kysymys. Rajallisten tuotantoresurssien ja kuluttajien kasvaneen ympäristötietouden seurauksena yritykset ovat tiedostaneet ympäristömarkkinoinnin tarpeellisuuden ja mahdollisuuden.
Opinnäytetyön tavoitteena on luoda yleiskatsaus ympäristömarkkinoinnin käytäntöihin ja tuoda ympäristömarkkinointi käsitteenä ymmärrettäväksi. Opinnäytetyössä pyritään selvittämään, miten tuotteen ympäristöominaisuuksia voidaan käyttää markkinoinnissa sekä miten ympäristömarkkinointi näkyy yrityksen kilpailukeinona?
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään ympäristömarkkinoinnin teoriaa, kuluttajien ekologista ostokäyttäytymistä sekä selvitetään vastuullisen markkinoinnin kilpailukeinot. Lisäksi määritellään ympäristöviestinnän haasteet ja sääntely.
Opinnäytetyön empiirisessä osiossa analysoidaan kansainvälisen vaatealan yrityksen Hennes & Mauritzin avulla, kuinka ympäristömarkkinointi vastaa työssä esitettyjä teorioita. Empiirisessä osiossa pyritään analysoimaan ympäristömarkkinoinnin yleisyyttä ja näkyvyyttä yrityksen toiminnassa. H&M konsernin toimintaa koskeva tieto on kerätty yrityksen verkkosivuilta, vuosikertomuksesta ja ympäristöraportista.
Johtopäätökset osoittavat, että ympäristötietoinen kuluttajakäyttäytyminen ohjaa voimakkaasti yritysten vastuullista toimintaa. Ympäristömarkkinointiin liittyviä ympäristöargumentteja ja arvoja rakennetaan yhä enemmän osaksi tuotteita tai palveluja. Lähdemateriaalin pohjalta voi päätellä, että yritykset ovat tiedostaneet ympäristökilpailukyvyn mahdollisena kilpailustrategiana. H&M:n toiminnassa ympäristömarkkinointi nähdään tulevaisuuden toiminnan suuntauksena ja osana yrityksen markkina-aseman vahvistamista.
Opinnäytetyön tavoitteena on luoda yleiskatsaus ympäristömarkkinoinnin käytäntöihin ja tuoda ympäristömarkkinointi käsitteenä ymmärrettäväksi. Opinnäytetyössä pyritään selvittämään, miten tuotteen ympäristöominaisuuksia voidaan käyttää markkinoinnissa sekä miten ympäristömarkkinointi näkyy yrityksen kilpailukeinona?
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään ympäristömarkkinoinnin teoriaa, kuluttajien ekologista ostokäyttäytymistä sekä selvitetään vastuullisen markkinoinnin kilpailukeinot. Lisäksi määritellään ympäristöviestinnän haasteet ja sääntely.
Opinnäytetyön empiirisessä osiossa analysoidaan kansainvälisen vaatealan yrityksen Hennes & Mauritzin avulla, kuinka ympäristömarkkinointi vastaa työssä esitettyjä teorioita. Empiirisessä osiossa pyritään analysoimaan ympäristömarkkinoinnin yleisyyttä ja näkyvyyttä yrityksen toiminnassa. H&M konsernin toimintaa koskeva tieto on kerätty yrityksen verkkosivuilta, vuosikertomuksesta ja ympäristöraportista.
Johtopäätökset osoittavat, että ympäristötietoinen kuluttajakäyttäytyminen ohjaa voimakkaasti yritysten vastuullista toimintaa. Ympäristömarkkinointiin liittyviä ympäristöargumentteja ja arvoja rakennetaan yhä enemmän osaksi tuotteita tai palveluja. Lähdemateriaalin pohjalta voi päätellä, että yritykset ovat tiedostaneet ympäristökilpailukyvyn mahdollisena kilpailustrategiana. H&M:n toiminnassa ympäristömarkkinointi nähdään tulevaisuuden toiminnan suuntauksena ja osana yrityksen markkina-aseman vahvistamista.