Laitostuneen asiakkaan kotiutus - voimaa vuorovaikutuksesta
Haverinen, Maarit (2013)
Haverinen, Maarit
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111216899
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111216899
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli kuvata laitostuneen asiakkaan kanssa vuorovaikutuksellisen tukemisen avulla tehtävää, kotiutukseen tähtäävää työskentelyä. Tarkoituksena oli selvittää, mitä vaikutuksia työskentelyllä oli, mitkä elementit nousivat tärkeiksi ja millaiset tekijät estivät työskentelyä tai kotiutuksen toteutumista. Opinnäytetyössä kuvataan vuorovaikutuksellisen tukemisen prosessia ja tuloksia sekä työskentelyn aikana esiin nousseita ilmiöitä.
Kyseessä on laadullinen tutkimus, tutkimustyyppinä tapaustutkimus ja tutkimusstrategiana toimintatutkimus. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin havainnointia, haastattelua ja kyselyä. Työskentely tapahtui Euran kunnassa ympärivuorokautisen tehostetun palveluasumisen yksiköissä asuvien kolmen henkilön kanssa.
Opinnäytetyön myötä löytyi vaativan asiakastyön onnistumisen edellyttämiä elementtejä, kuten asiakasta omana persoonana kuuleva kohtaaminen, asiakkaan luottamuksen arvoinen toiminta sekä pienin askelin etenemisestä iloitseminen. Onnistumisia estäviä elementtejä olivat mm. kiirehtiminen, eli asiakkaan oman tahdin kunnioittamisen unohtaminen, sekä epäonnistuminen yhteistyön ja yhteisten tavoitteiden rakentamisessa omaisten tai henkilökunnan kanssa.
Tämän opinnäytetyön aiheena olevasta työskentelystä on jo seurannut työskentelymuoto, jota käytetään mm. oman kunnan ulkopuolelle sijoitettujen mielenterveyskuntoutujien kotiuttamisessa kunnan avopalveluiden piiriin. Sen kulmakivenä on jokaisen asiakkaan kohdalla erikseen tehtävä kotiutussuunnitelma, joka perustuu asiakkaan aidon kohtaamisen ja kuulemisen myötä löydettyjen tarpeiden ja voimavarojen mukaisen yksilöllisen tukiverkoston rakentamiseen.
Kyseessä on laadullinen tutkimus, tutkimustyyppinä tapaustutkimus ja tutkimusstrategiana toimintatutkimus. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin havainnointia, haastattelua ja kyselyä. Työskentely tapahtui Euran kunnassa ympärivuorokautisen tehostetun palveluasumisen yksiköissä asuvien kolmen henkilön kanssa.
Opinnäytetyön myötä löytyi vaativan asiakastyön onnistumisen edellyttämiä elementtejä, kuten asiakasta omana persoonana kuuleva kohtaaminen, asiakkaan luottamuksen arvoinen toiminta sekä pienin askelin etenemisestä iloitseminen. Onnistumisia estäviä elementtejä olivat mm. kiirehtiminen, eli asiakkaan oman tahdin kunnioittamisen unohtaminen, sekä epäonnistuminen yhteistyön ja yhteisten tavoitteiden rakentamisessa omaisten tai henkilökunnan kanssa.
Tämän opinnäytetyön aiheena olevasta työskentelystä on jo seurannut työskentelymuoto, jota käytetään mm. oman kunnan ulkopuolelle sijoitettujen mielenterveyskuntoutujien kotiuttamisessa kunnan avopalveluiden piiriin. Sen kulmakivenä on jokaisen asiakkaan kohdalla erikseen tehtävä kotiutussuunnitelma, joka perustuu asiakkaan aidon kohtaamisen ja kuulemisen myötä löydettyjen tarpeiden ja voimavarojen mukaisen yksilöllisen tukiverkoston rakentamiseen.