Leikki-ikäisten lasten ohjaaminen sydänterveelliseen elämään
Lehtinen, Sanna; Kujansuu, Heli (2009)
Lehtinen, Sanna
Kujansuu, Heli
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911165506
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911165506
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö oli osa ”Lapsen ja nuoren hyvä arki” -hanketta. Tarkoituksena oli tehdä esite leikki-ikäisen lapsen sydänterveellisestä elämästä. Esitteessä kerrottiin terveellisen ravitsemuksen, liikunnan ja rentoutumisen merkityksestä. Esitettä oli tarkoitus jakaa lasten vanhemmille sydänterveellisen elämän tueksi ja tarkoituksena oli myös, että päiväkodin ja neuvolan henkilökunta voisi käyttää esitettä ohjaustilanteissa tukena. Opinnäytetyön tuloksena valmistui esite leikki-ikäisten, eli 1-6-vuotiaiden lasten ohjaamisesta sydänterveelliseen elämään. Opinnäytetyön idea lähti vuosina 2006–2007 toteutetusta hankkeesta ”Lasten ohjaaminen sydänterveelliseen elämään Hyvinkään Kenttäkadun päiväkodissa”.
Opinnäytetyö oli toimintakeskeinen, sillä tavoitteena oli saada aikaan teoriaan pohjautuva esite. Opinnäytetyön menetelmänä oli hyvinkääläisillä Viertolan, Punaojan ja Kenttäkadun päiväkodeilla toteutetut kartoittavat haastattelut, joissa heränneiden ideoiden perusteella kerättiin teoriaa opinnäytetyötä varten. Teoriaosuus kerättiin luotettavista lähteistä. Kirjallinen osuus keskittyi sydänterveyteen, terveelliseen ravitsemukseen, liikuntaan sekä rentoutumiseen.
Esitteen tavoitteena oli vastata päiväkodin henkilökunnan haastatteluissa tuomiin tarpeisiin leikki-ikäisten lasten ohjaamiseksi sydänterveelliseen elämään. Tavoitteena oli myös herättää vanhempia ajattelemaan terveellisiä elämäntapavalintoja.
Sydän- ja verisuonitautien kehitys alkaa jo lapsuudessa. Sairauksien puhkeamiseen myöhemmällä iällä vaikuttavat perimän lisäksi sekä äidin raskaudenaikaiset että lapsen elintavat ja ympäristötekijät, kuten rintaruokinta ja muu ravitsemus, liikunta ja ylipaino. Tällä hetkellä tiedetään vain vähän siitä, mitkä perintötekijät lisäävät sydäntautiriskiä. Tämän vuoksi on tärkeää pyrkiä ennaltaehkäisemään lasten ylipainoa ja lihavuutta.
Kirjallisen osuuden laatimisen jälkeen aloitettiin esitteen laatiminen. Teoriasta poimittiin oleellisimmat asiat esitteeseen. Esite työstettiin vaiheittain suunnittelemalla, muokkaamalla ja arvioimalla sitä. Lopullisesta esitteestä tuli käyttökelpoinen ohjaustilanteita varten ja sen saattoi antaa vanhemmille kotiin luettavaksi.
Jatkosuunnitelmana voisi kehittää erityisryhmille suunnattua ohjausta, esimerkiksi allergisten lasten ja perheiden ohjaamista sydänterveelliseen elämään.
Opinnäytetyö oli toimintakeskeinen, sillä tavoitteena oli saada aikaan teoriaan pohjautuva esite. Opinnäytetyön menetelmänä oli hyvinkääläisillä Viertolan, Punaojan ja Kenttäkadun päiväkodeilla toteutetut kartoittavat haastattelut, joissa heränneiden ideoiden perusteella kerättiin teoriaa opinnäytetyötä varten. Teoriaosuus kerättiin luotettavista lähteistä. Kirjallinen osuus keskittyi sydänterveyteen, terveelliseen ravitsemukseen, liikuntaan sekä rentoutumiseen.
Esitteen tavoitteena oli vastata päiväkodin henkilökunnan haastatteluissa tuomiin tarpeisiin leikki-ikäisten lasten ohjaamiseksi sydänterveelliseen elämään. Tavoitteena oli myös herättää vanhempia ajattelemaan terveellisiä elämäntapavalintoja.
Sydän- ja verisuonitautien kehitys alkaa jo lapsuudessa. Sairauksien puhkeamiseen myöhemmällä iällä vaikuttavat perimän lisäksi sekä äidin raskaudenaikaiset että lapsen elintavat ja ympäristötekijät, kuten rintaruokinta ja muu ravitsemus, liikunta ja ylipaino. Tällä hetkellä tiedetään vain vähän siitä, mitkä perintötekijät lisäävät sydäntautiriskiä. Tämän vuoksi on tärkeää pyrkiä ennaltaehkäisemään lasten ylipainoa ja lihavuutta.
Kirjallisen osuuden laatimisen jälkeen aloitettiin esitteen laatiminen. Teoriasta poimittiin oleellisimmat asiat esitteeseen. Esite työstettiin vaiheittain suunnittelemalla, muokkaamalla ja arvioimalla sitä. Lopullisesta esitteestä tuli käyttökelpoinen ohjaustilanteita varten ja sen saattoi antaa vanhemmille kotiin luettavaksi.
Jatkosuunnitelmana voisi kehittää erityisryhmille suunnattua ohjausta, esimerkiksi allergisten lasten ja perheiden ohjaamista sydänterveelliseen elämään.