Espoon kaupungin Terveyskansio-palvelun käyttäjänoppaan uudistaminen
Rautio, Katja; Uutela, Katariina (2013)
Rautio, Katja
Uutela, Katariina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111417033
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111417033
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli tuottaa Espoon kaupungin eOmahoitopalveluun päivitetty käyttäjänopas. eOmahoitopalvelusta tuli uusi versio käyttöön alkuvuonna 2013, jolloin aiempi versio päivittyi uusilla ominaisuuksilla. Valmis käyttäjänopasversiomme muokataan painettavaan muotoonsa sosiaali- ja terveystoimen viestinnässä.
Työmme tavoitteena oli kehittää Espoon kaupungin sähköisen asioinnin palvelujen käyttöä, tuottamalla potilaslähtöinen käyttäjänopas, joka kannustaa potilaita käyttämään eOmahoidon palveluita. Käytännönläheisen käyttäjänoppaan avulla toivomme helpottavamme potilaiden tiedonsaantia ja Terveyskansio-ohjelman käyttöä.
Terveydenhuollossa on valtakunnallisesti viime vuosina panostettu sähköisten terveyspalvelujen tuottamiseen ja kehittämiseen. Espoossa on jo muutaman vuoden ajan ollut käytössä sähköinen Terveyskansio-palvelu, joka on suunnattu pitkäaikaissairaiden hoidon yhdeksi muodoksi. Palvelun tarkoituksena on tukea kansalaisia omahoitoon, luoda uusia väyliä terveyspalveluiden käyttömahdollisuuksiin sekä edistää ja ylläpitää ihmisten terveyttä ja hyvinvointia. Pitkäaikaissairaudet ovat suurin syy terveydenhuollon palvelujen lisääntyneelle tarpeelle.
Opinnäytetyö on toiminnallinen. Tavoitteena oli luoda tuotos, joka helpottaa palvelun käyttöä ja tätä kautta kannustaa käyttämään palvelua. Selkeä ohjeistus palvelun käyttöön alentaa ihmisten kynnystä lähteä käyttämään sähköistä terveyspalvelua. Työmme sisältää teoriaosuuden sekä prosessikuvauksen tekemästämme työstä. Teoriaosuudessa käsittelemme Espoon kaupungin sähköisiä terveyspalveluja, terveysviestintää, potilasohjausta ja omahoitoa sekä sähköistä asiointia terveydenhuollossa.
Tuotostamme arvioitiin käyttäjien sekä työelämän edustajan keskuudessa ja opas julkaistiin toukokuussa 2013 Terveyskansion yhteydessä. Tuotosta jaetaan myös kirjallisena versiona uusille Terveyskansion käyttäjille terveyskeskuksissa heidän liittyessään terveyspalvelun käyttäjiksi.
Työmme tavoitteena oli kehittää Espoon kaupungin sähköisen asioinnin palvelujen käyttöä, tuottamalla potilaslähtöinen käyttäjänopas, joka kannustaa potilaita käyttämään eOmahoidon palveluita. Käytännönläheisen käyttäjänoppaan avulla toivomme helpottavamme potilaiden tiedonsaantia ja Terveyskansio-ohjelman käyttöä.
Terveydenhuollossa on valtakunnallisesti viime vuosina panostettu sähköisten terveyspalvelujen tuottamiseen ja kehittämiseen. Espoossa on jo muutaman vuoden ajan ollut käytössä sähköinen Terveyskansio-palvelu, joka on suunnattu pitkäaikaissairaiden hoidon yhdeksi muodoksi. Palvelun tarkoituksena on tukea kansalaisia omahoitoon, luoda uusia väyliä terveyspalveluiden käyttömahdollisuuksiin sekä edistää ja ylläpitää ihmisten terveyttä ja hyvinvointia. Pitkäaikaissairaudet ovat suurin syy terveydenhuollon palvelujen lisääntyneelle tarpeelle.
Opinnäytetyö on toiminnallinen. Tavoitteena oli luoda tuotos, joka helpottaa palvelun käyttöä ja tätä kautta kannustaa käyttämään palvelua. Selkeä ohjeistus palvelun käyttöön alentaa ihmisten kynnystä lähteä käyttämään sähköistä terveyspalvelua. Työmme sisältää teoriaosuuden sekä prosessikuvauksen tekemästämme työstä. Teoriaosuudessa käsittelemme Espoon kaupungin sähköisiä terveyspalveluja, terveysviestintää, potilasohjausta ja omahoitoa sekä sähköistä asiointia terveydenhuollossa.
Tuotostamme arvioitiin käyttäjien sekä työelämän edustajan keskuudessa ja opas julkaistiin toukokuussa 2013 Terveyskansion yhteydessä. Tuotosta jaetaan myös kirjallisena versiona uusille Terveyskansion käyttäjille terveyskeskuksissa heidän liittyessään terveyspalvelun käyttäjiksi.