Oma asenne ratkaisee : Opiskelijan opiskelumotivaation tukeminen ammatillisessa koulutuksessa
Häkkinen, Ari; Louhikallio, Tiina; Soininen, Heikki (2013)
Häkkinen, Ari
Louhikallio, Tiina
Soininen, Heikki
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111417074
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111417074
Tiivistelmä
Kehittämishanke liittyi olennaisena osana ammatilliseen opettajakoulutukseemme. Tavoitteena oli empiiriseen teemahaastatteluun ja teoriaan perustuvan kokonaisnäkemyksen luominen keskiasteen ammatillisten oppilaitosten opiskelijoiden opiskelumotivaatioon ja sen edistämineen. Halusimme etsiä vastauksia kysymykseen: Miten saisimme kehitettyä itsellemme opiskelijoita motivoivan opettamis- ja ohjaustyylin sekä saada opiskelijat innostumaan ja kiinnostustumaan omasta oppimisestaan.
Kehittämishankkeessa sovellettiin Ruohotien oppimiseen ja opetuksen soveltama Herzbergin motivaatioteoria. Kehittämishanke suoritettiin opiskelijoiden ja opettajien haastatteluna en¬nalta laadittujen avointen kysymysten pohjalta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua – puolistrukturoitua haastattelua ja vastaukset käsiteltiin laadullisesti eli kvalitatiivisin tutkimusmenetelmin. Vastaukset koottiin teemoittain ja opiskelijoiden ja opettajien näkemyksiä vertailtiin keskenään.
Kehityshankkeentuloksissa opettajat ja opiskelijat olivat paljolti samaa mieltä. Opettajien oma asenne, kiinnostus aiheesta, luokan turvallinen, hyvä ja kannustava ilmapiiri ja luokkakaverit motivoivat opiskelijoita oppimaan ja kiinnostumaan opiskelusta. Luokan ryhmähenki oli motivoivampi ja tärkeämpi kuin oppimisen ja opiskelun fyysinen ympäristö. Palautteen merkitys oli tärkeä molemmille ja motivoi sekä opiskelua että työtä.
Opiskelumotivaatio näyttäisi syntyvän omaehtoisesta opiskelusta, omien tavoitteiden saavuttamisesta, omien vastausten löytämisestä ja oppimisessa kehittymisen ilosta. Siis tasaisen jatkuvan aktiivisen opiskelun - oppimisprosessin tuottamasta mielihyvästä.
Opettajien ja opiskelijoiden vastaukset kertovat selkeästi tämän hetken opiskelumotivaatioon vaikuttavista tekijöistä oppimistyön ja oppimisympäristön näkökulmasta. Toivomme tuloksista olevan hyötyä opettajille ja opettajiksi aikoville.
Kehittämishanketta voisi laajentaa ja tehdä tutkimusta, kuinka paljon opiskelijan henkilökohtainen elämäntilanne vaikuttaa opiskelumotivaatioon.
Kehittämishankkeessa sovellettiin Ruohotien oppimiseen ja opetuksen soveltama Herzbergin motivaatioteoria. Kehittämishanke suoritettiin opiskelijoiden ja opettajien haastatteluna en¬nalta laadittujen avointen kysymysten pohjalta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua – puolistrukturoitua haastattelua ja vastaukset käsiteltiin laadullisesti eli kvalitatiivisin tutkimusmenetelmin. Vastaukset koottiin teemoittain ja opiskelijoiden ja opettajien näkemyksiä vertailtiin keskenään.
Kehityshankkeentuloksissa opettajat ja opiskelijat olivat paljolti samaa mieltä. Opettajien oma asenne, kiinnostus aiheesta, luokan turvallinen, hyvä ja kannustava ilmapiiri ja luokkakaverit motivoivat opiskelijoita oppimaan ja kiinnostumaan opiskelusta. Luokan ryhmähenki oli motivoivampi ja tärkeämpi kuin oppimisen ja opiskelun fyysinen ympäristö. Palautteen merkitys oli tärkeä molemmille ja motivoi sekä opiskelua että työtä.
Opiskelumotivaatio näyttäisi syntyvän omaehtoisesta opiskelusta, omien tavoitteiden saavuttamisesta, omien vastausten löytämisestä ja oppimisessa kehittymisen ilosta. Siis tasaisen jatkuvan aktiivisen opiskelun - oppimisprosessin tuottamasta mielihyvästä.
Opettajien ja opiskelijoiden vastaukset kertovat selkeästi tämän hetken opiskelumotivaatioon vaikuttavista tekijöistä oppimistyön ja oppimisympäristön näkökulmasta. Toivomme tuloksista olevan hyötyä opettajille ja opettajiksi aikoville.
Kehittämishanketta voisi laajentaa ja tehdä tutkimusta, kuinka paljon opiskelijan henkilökohtainen elämäntilanne vaikuttaa opiskelumotivaatioon.