Experiences of European nursing students in studying in a double degree program in Washburn University
Huoponen, Kaisa (2013)
Huoponen, Kaisa
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013110816750
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013110816750
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä eurooppalaisten sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksia kaksoistutkinto-opiskelusta lukuvuonna 2012-2013 Washburnin yliopistossa. TADD-(Transatlantic Double Degree in Nursing) projekti on transatlanttinen kaksoistutkinto-ohjelma, jossa on mukana Washburnin yliopiston lisäksi Mikkelin ammattikorkeakoulu Suomesta, Queensin Yliopisto Pohjois-Irlannista ja Szegedin yliopisto Unkarista. TADD-projektissa eurooppalaisten opiskelijoiden on mahdollisuus opiskella yksi lukuvuosi Washburnin yliopistossa ja saada oman kotikorkeakoulun lisäksi sairaanhoitajan tutkinto myös USA:sta.
Kyselyn kysymykset muotoiltiin tekemällä taustatutkimusta TADD-ohjelman tavoitteista ja jakamalla tutkimuskysymykset neljään teemaan: kieli ja kulttuuri, ulkomailla opiskelu, opinto-suunnitelma, ja TADD-ohjelma. Kysely sisälsi sekä määrällisiä että laadullisia kysymyksiä ja tehtiin Webropol-verkkokyselyn avulla. Kymmenen opiskelijaa kolmesta eurooppalaisesta partnerioppilaitoksesta osallistui kyselyyn ja heille lähetettiin sähköpostiviesti, joka sisälsi linkin kyselyyn. Kaikki kymmenen osallistujaa täyttivät kyselyn.
Kyselyn tulosten mukaan vaihto oli hyvin palkitseva kokemus sekä henkilökohtaisen että ammatillisen kasvun osalta. Joitakin haasteita toi kulttuuriin sopeutuminen ja kielimuuri. Monet osallistujat toivoivat että vaihdossa olisi ollut enemmän käytännön harjoittelua ja että opinto-ohjelma olisi ollut monipuolisempi. Kokonaisuutena kokemusta kuvailtiin positiiviseksi.
Kyselyn kysymykset muotoiltiin tekemällä taustatutkimusta TADD-ohjelman tavoitteista ja jakamalla tutkimuskysymykset neljään teemaan: kieli ja kulttuuri, ulkomailla opiskelu, opinto-suunnitelma, ja TADD-ohjelma. Kysely sisälsi sekä määrällisiä että laadullisia kysymyksiä ja tehtiin Webropol-verkkokyselyn avulla. Kymmenen opiskelijaa kolmesta eurooppalaisesta partnerioppilaitoksesta osallistui kyselyyn ja heille lähetettiin sähköpostiviesti, joka sisälsi linkin kyselyyn. Kaikki kymmenen osallistujaa täyttivät kyselyn.
Kyselyn tulosten mukaan vaihto oli hyvin palkitseva kokemus sekä henkilökohtaisen että ammatillisen kasvun osalta. Joitakin haasteita toi kulttuuriin sopeutuminen ja kielimuuri. Monet osallistujat toivoivat että vaihdossa olisi ollut enemmän käytännön harjoittelua ja että opinto-ohjelma olisi ollut monipuolisempi. Kokonaisuutena kokemusta kuvailtiin positiiviseksi.