Kompositointi 3D-liikegrafiikassa
Kontkanen, Pekka (2013)
Kontkanen, Pekka
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111517104
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111517104
Tiivistelmä
Kompositointi on yksi vaihe laajassa kuvanluomisprosessissa, joka sisältää monia askeleita kuvauksesta jälkikäsittelyyn. Opinnäytetyön tarkoituksena on selventää, mitä tarkoittaa kompositointi 3D-liikegrafiikassa ja kertoa lyhyesti siihen sisältyvistä vaiheista. Usein pienissä projekteissa on vain muutamia työntekijöitä. Joissain tapauksissa 3D-grafiikan luoja voi olla jopa sama henkilö, joka tekee myös kompositoinnin ja jälkikäsittelyn. Yleensä näitä työvaiheita tekevät kuitenkin eri henkilöt, mutta kaikkien on hyvä ymmärtää koko prosessin eri vaiheet.
Tässä opinnäytetyössä käydään ensin läpi tärkeimpiä käsitteitä ja teoriaa, minkä jälkeen esitellään kaksi eri tapausesimerkkiä. Ensimmmäinen tapaus on yksi kohtaus Anna Abreun musiikkivideosta, johon videokuvamateriaalista vaihdettiin kaikki 3D-grafiikaksi hahmoa lukuunottamatta. Toinen tapausesimerkki on tunnusgrafiikan luominen Kuukauden parhaat sekunnit -ohjelmaan. Tämä tehtiin täysin 3D-liikegrafiikkana, johon lisättiin kuvattuja elementtejä.
Opinnäytetyön tekijä oli aluksi työharjoittelijana 3-D Trix Helsingissä, jossa hän oppi käyttämään tehokkaasti eri ohjelmia ja työtapoja. Myöhemmin tekijä jäi myös töihin kyseessä olevaan yritykseen. Ensimmäinen työ on tehty harjoitteluajalla ja toinen työntekijänä.
Molemmissa tapauksissa aikataulun pitäminen oli tärkeässa roolissa. Tavoitteena oli tehdä laadukasta jälkeä tehokkaasti rajoitetun ajan sisällä. Eri vaiheet ja tekniikat pyritään selvittämään nopeasti ja selkeästi. Tarkoituksena tässä opinäytetyössä ei ole syventyä tarkemmin yhteenkään erityiseen kohtaan tai tekniikkaan, vaan käydä asiat läpi kokonaisuuksina.
Tässä opinnäytetyössä käydään ensin läpi tärkeimpiä käsitteitä ja teoriaa, minkä jälkeen esitellään kaksi eri tapausesimerkkiä. Ensimmmäinen tapaus on yksi kohtaus Anna Abreun musiikkivideosta, johon videokuvamateriaalista vaihdettiin kaikki 3D-grafiikaksi hahmoa lukuunottamatta. Toinen tapausesimerkki on tunnusgrafiikan luominen Kuukauden parhaat sekunnit -ohjelmaan. Tämä tehtiin täysin 3D-liikegrafiikkana, johon lisättiin kuvattuja elementtejä.
Opinnäytetyön tekijä oli aluksi työharjoittelijana 3-D Trix Helsingissä, jossa hän oppi käyttämään tehokkaasti eri ohjelmia ja työtapoja. Myöhemmin tekijä jäi myös töihin kyseessä olevaan yritykseen. Ensimmäinen työ on tehty harjoitteluajalla ja toinen työntekijänä.
Molemmissa tapauksissa aikataulun pitäminen oli tärkeässa roolissa. Tavoitteena oli tehdä laadukasta jälkeä tehokkaasti rajoitetun ajan sisällä. Eri vaiheet ja tekniikat pyritään selvittämään nopeasti ja selkeästi. Tarkoituksena tässä opinäytetyössä ei ole syventyä tarkemmin yhteenkään erityiseen kohtaan tai tekniikkaan, vaan käydä asiat läpi kokonaisuuksina.