Hermanni-hiiri pienten eläinlasten vastaanottokodissa : kuvakirja lapsen tueksi sijoituksessa
Rand, Milla; Rothström, Tanja (2013)
Rand, Milla
Rothström, Tanja
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111517129
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111517129
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä eli kehittämishankkeena. Tuotoksena syntyi kuvakirja lapsen tueksi sijoitukseen Pienten lasten vastaanottokotiin. Kirjan nimeksi tuli Hermanni-hiiri – Pienten eläinlasten vastaanottokodissa. Kirja löytyy liitteenä opinnäytetyön lopusta. Kehittämishanke oli työelämälähtöinen, ja sille oli tarvetta, koska vastaanottokodilla ei vielä ollut olemassa välinettä, jonka avulla lasten kanssa käsitellään miksi he ovat vastaanottokodista, mitä siellä tehdään ja mihin sieltä mennään.
Kehittämishankkeen tuloksena syntynyt kuvakirja oli suunnattu 4–7-vuotiaille lapsille. Sen tavoitteena oli auttaa lasta käsittelemään sijoitusta kirjan avulla. Kirjan tarkoitus oli toimia myös työntekijöiden työvälineenä. Kirja toimitettiin Pienten lasten vastaanottokodin molempiin osastoihin. Pyysimme vastaanottokodilta palautetta kirjasta.
Lapset kokevat elämänsä aikana erilaisia kriisejä. Osa on kehitykseen ja kasvuun kuuluvia kriisejä, joita jokainen lapsi kohtaa elämänsä aikana. Jotkin lapset kokevat traumaattisen kriisin kohdatessaan ennustamattoman ulkopuolisen tapahtuman, jossa esimeLoivrkiksi jokin tai joku uhkaa lapsen fyysistä tai henkistä turvallisuutta. Sijoitus kodin ulkopuolelle voi lapselle olla traumaattinen kokemus. Traumatisoituneen lapsen voi olla vaikeaa käsitellä tunteitaan, jolloin apuna voi käyttää esimerkiksi kirjallisuutta, jossa lapsi voi samaistua samassa tilanteessa olevaan hahmoon.
Mielestämme kuvakirja täytti asettamamme tavoitteet ja oli sopiva kohderyhmälle. Kehittämishankkeen aikana ammatillinen osaaminen on lisääntynyt, ja sadun merkitys lapselle on konkretisoitunut meille. Olemme saaneet myös uusia näkökulmia siihen, miten kriisi vaikuttaa lapseen ja miten lasta tässä tilanteessa voi auttaa. Kehittämishankkeen aikana kirjaa ei vielä kokeiltu käytännössä. Kokeilu eri-ikäisten lasten kanssa ja kirjan jatkotyöstäminen esimerkiksi vaihtoehtoisin lopuin voisi olla mahdollinen jatkokehittämishanke.
Kehittämishankkeen tuloksena syntynyt kuvakirja oli suunnattu 4–7-vuotiaille lapsille. Sen tavoitteena oli auttaa lasta käsittelemään sijoitusta kirjan avulla. Kirjan tarkoitus oli toimia myös työntekijöiden työvälineenä. Kirja toimitettiin Pienten lasten vastaanottokodin molempiin osastoihin. Pyysimme vastaanottokodilta palautetta kirjasta.
Lapset kokevat elämänsä aikana erilaisia kriisejä. Osa on kehitykseen ja kasvuun kuuluvia kriisejä, joita jokainen lapsi kohtaa elämänsä aikana. Jotkin lapset kokevat traumaattisen kriisin kohdatessaan ennustamattoman ulkopuolisen tapahtuman, jossa esimeLoivrkiksi jokin tai joku uhkaa lapsen fyysistä tai henkistä turvallisuutta. Sijoitus kodin ulkopuolelle voi lapselle olla traumaattinen kokemus. Traumatisoituneen lapsen voi olla vaikeaa käsitellä tunteitaan, jolloin apuna voi käyttää esimerkiksi kirjallisuutta, jossa lapsi voi samaistua samassa tilanteessa olevaan hahmoon.
Mielestämme kuvakirja täytti asettamamme tavoitteet ja oli sopiva kohderyhmälle. Kehittämishankkeen aikana ammatillinen osaaminen on lisääntynyt, ja sadun merkitys lapselle on konkretisoitunut meille. Olemme saaneet myös uusia näkökulmia siihen, miten kriisi vaikuttaa lapseen ja miten lasta tässä tilanteessa voi auttaa. Kehittämishankkeen aikana kirjaa ei vielä kokeiltu käytännössä. Kokeilu eri-ikäisten lasten kanssa ja kirjan jatkotyöstäminen esimerkiksi vaihtoehtoisin lopuin voisi olla mahdollinen jatkokehittämishanke.