Innovaatioiden vaikutus bussiliikenteen tarjouskilpailujen ratkaisuissa
Venesjärvi, Kim (2013)
Venesjärvi, Kim
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111817221
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111817221
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Helsingin seudun liikenne HSL. Työn tavoitteena oli selvittää innovaatioiden vaikutuksia tarjouskilpailujen ratkaisuissa HSL:n alueella vuosien 2003 – 2012 välisenä aikana sekä selvittää, miten kilpailutuksen säännöt ovat vaikuttaneet innovaatioiden esille tulemiseen ja miten tulevaisuudessa innovatiivisuus saataisiin paremmin toimimaan. Tutkimustyöllä etsittiin ratkaisuja tarjousmenettelyn kehittämiseksi.
Työssä on sovellettu innovaation teoreettisia määritelmiä, tarjouskilpailujen vaatimuksia ja tuloksia sekä tarjouskilpailuissa esiintyneitä innovaatioita.
Tutkimuksen aineistona on käytetty arkistoista löytyneitä pöytäkirjoja, taulukoita ja muita aiheeseen liittyviä tiedostoja. Vuosien 2003 - 2012 aikana tarjouskilpailuja ovat järjestäneet Helsingin kaupungin hankintakeskus, HKL, YTV sekä HSL. Kilpailutuksien tuloksista ja pisteytyksistä laadittiin erilliset Excel-taulukot, joiden avulla kilpailutuksien pisteytyksiä vertailtu keskenään.
Kilpailutuksien myötä on pääkaupunkiseudun joukkoliikenteeseen saatu vuosittain reilut sata uutta ja vähäpäästöistä bussia. Tämän johdosta ovat joukkoliikenteen aiheuttamat päästöt pääkaupunkiseudulla pienentyneet merkittävästi. HSL on siirtänyt operaattoreiden aiempiin kilpailutuksiin tuomia innovaatioita suoraan uusien kilpailutuksien kalustopisteytyksiin. Tällaisia ovat mm. turvatelitoiminto, ESC - ajonvakautusjärjestelmä sekä polttoaineenkulutusseurantajärjestelmä.
HSL määrittelee kalustovaatimukset tarjouskilpailuihin. Vaatimukset poikkeavat yleisestä eurostandardista, mikä lisää kustannuksia. Tarjouskilpailuissa pärjää hyvin hinnalla ja peruskalustolla. Tarjouskilpailun aika-taulua pidetään liian tiukkana. Kilpailutuksia ja kilpailutusperiaatteita tulisikin yksinkertaistaa.
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Helsingin seudun liikenne HSL. Työn tavoitteena oli selvittää innovaatioiden vaikutuksia tarjouskilpailujen ratkaisuissa HSL:n alueella vuosien 2003 – 2012 välisenä aikana sekä selvittää, miten kilpailutuksen säännöt ovat vaikuttaneet innovaatioiden esille tulemiseen ja miten tulevaisuudessa innovatiivisuus saataisiin paremmin toimimaan. Tutkimustyöllä etsittiin ratkaisuja tarjousmenettelyn kehittämiseksi.
Työssä on sovellettu innovaation teoreettisia määritelmiä, tarjouskilpailujen vaatimuksia ja tuloksia sekä tarjouskilpailuissa esiintyneitä innovaatioita.
Tutkimuksen aineistona on käytetty arkistoista löytyneitä pöytäkirjoja, taulukoita ja muita aiheeseen liittyviä tiedostoja. Vuosien 2003 - 2012 aikana tarjouskilpailuja ovat järjestäneet Helsingin kaupungin hankintakeskus, HKL, YTV sekä HSL. Kilpailutuksien tuloksista ja pisteytyksistä laadittiin erilliset Excel-taulukot, joiden avulla kilpailutuksien pisteytyksiä vertailtu keskenään.
Kilpailutuksien myötä on pääkaupunkiseudun joukkoliikenteeseen saatu vuosittain reilut sata uutta ja vähäpäästöistä bussia. Tämän johdosta ovat joukkoliikenteen aiheuttamat päästöt pääkaupunkiseudulla pienentyneet merkittävästi. HSL on siirtänyt operaattoreiden aiempiin kilpailutuksiin tuomia innovaatioita suoraan uusien kilpailutuksien kalustopisteytyksiin. Tällaisia ovat mm. turvatelitoiminto, ESC - ajonvakautusjärjestelmä sekä polttoaineenkulutusseurantajärjestelmä.
HSL määrittelee kalustovaatimukset tarjouskilpailuihin. Vaatimukset poikkeavat yleisestä eurostandardista, mikä lisää kustannuksia. Tarjouskilpailuissa pärjää hyvin hinnalla ja peruskalustolla. Tarjouskilpailun aika-taulua pidetään liian tiukkana. Kilpailutuksia ja kilpailutusperiaatteita tulisikin yksinkertaistaa.