Liiketoimintaprosessien kehittäminen : case: Suomen Jätevesi Oy
Aro, Timo (2009)
Aro, Timo
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912077244
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912077244
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää case-yrityksen liiketoimintaprosessit sekä yrityksen henkilökunnalle tehtävän kyselyn avulla löytää kehityskohteita olemassa olevista prosesseista. Tämän lisäksi esitetään ratkaisuehdotuksia prosessien kehittämiseen.
Opinnäytetyön case-yritys, Suomen Jätevesi Oy, myy jätevesijärjestelmiä avaimet käteen-palveluna. Palvelu sisältää jätevesijärjestelmän lisäksi suunnittelun ja tarvittavat luvat sekä laitteen kokonaisurakoinnin. Tällaisen palvelun toteuttamiseen liittyy hyvin paljon eri prosesseja myynnin, suunnittelun ja urakoinnin osalta. Jotta yritys voi tarjota laadukasta palvelua asiakkailleen, jokaisen palvelun osa-alueen on toimittava mahdollisimman hyvin ja tästä syystä palvelun jatkuva kehittäminen on hyvin tärkeää yrityksen menestymisen kannalta.
Työn teoriaosassa käsitellään liiketoimintaprosessiin ja prosessiajatteluun liittyviä käsitteitä sekä kehittämistyöhön liittyviä työvaiheita. Lisäksi esitetään Balanced Scorecard-mittariston toimintamalli.
Työn empiirinen osa sisältää case-yrityksen esittelyn ja yrityksen liiketoimintaprosessien kuvaukset, sekä henkilökunnalle tehdyn kyselyn tulokset. Empiirisessä osassa kyselyn avulla selvitetään mahdollisia kehityskohteita sekä esitetään ratkaisuja prosessin kehittämiseksi.
Kyselyn perusteella selvinneet kehityskohteet olivat lähinnä pieniä asioita ja liittyivät lähinnä työn tehokkuuteen ja työajan tehokkaaseen jakamiseen. Tämän lisäksi esille tuli muutamia laajempia kehityskohteita, joita on pyritty kehittämään yrityksessä toiminnan alkamisesta lähtien ja joita pyritään kehittämään varmasti vielä jatkossakin. Kyselyn pohjalta on tehty taulukko muutamista kehityskohteista ja ratkaisusta.
Case-yrityksen toimialalla on muutaman vuoden sisällä odotettavissa merkittävästi kasvavaa kilpailua ja tämä osaltaan pakottaa yritykset panostamaan oman palvelukonseptinsa kehittämiseen. Case-yrityksessä ymmärretään palvelun kehittämisen tärkeys ja siihen tullaan varmasti panostamaan myös jatkossa.
Opinnäytetyön case-yritys, Suomen Jätevesi Oy, myy jätevesijärjestelmiä avaimet käteen-palveluna. Palvelu sisältää jätevesijärjestelmän lisäksi suunnittelun ja tarvittavat luvat sekä laitteen kokonaisurakoinnin. Tällaisen palvelun toteuttamiseen liittyy hyvin paljon eri prosesseja myynnin, suunnittelun ja urakoinnin osalta. Jotta yritys voi tarjota laadukasta palvelua asiakkailleen, jokaisen palvelun osa-alueen on toimittava mahdollisimman hyvin ja tästä syystä palvelun jatkuva kehittäminen on hyvin tärkeää yrityksen menestymisen kannalta.
Työn teoriaosassa käsitellään liiketoimintaprosessiin ja prosessiajatteluun liittyviä käsitteitä sekä kehittämistyöhön liittyviä työvaiheita. Lisäksi esitetään Balanced Scorecard-mittariston toimintamalli.
Työn empiirinen osa sisältää case-yrityksen esittelyn ja yrityksen liiketoimintaprosessien kuvaukset, sekä henkilökunnalle tehdyn kyselyn tulokset. Empiirisessä osassa kyselyn avulla selvitetään mahdollisia kehityskohteita sekä esitetään ratkaisuja prosessin kehittämiseksi.
Kyselyn perusteella selvinneet kehityskohteet olivat lähinnä pieniä asioita ja liittyivät lähinnä työn tehokkuuteen ja työajan tehokkaaseen jakamiseen. Tämän lisäksi esille tuli muutamia laajempia kehityskohteita, joita on pyritty kehittämään yrityksessä toiminnan alkamisesta lähtien ja joita pyritään kehittämään varmasti vielä jatkossakin. Kyselyn pohjalta on tehty taulukko muutamista kehityskohteista ja ratkaisusta.
Case-yrityksen toimialalla on muutaman vuoden sisällä odotettavissa merkittävästi kasvavaa kilpailua ja tämä osaltaan pakottaa yritykset panostamaan oman palvelukonseptinsa kehittämiseen. Case-yrityksessä ymmärretään palvelun kehittämisen tärkeys ja siihen tullaan varmasti panostamaan myös jatkossa.