Sonera X - teaser-vaiheesta tuloksiin : kuinka Sonera teki Y-sukupolvelle X-kampanjan
Verkkapuro, Ville (2013)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111817248
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111817248
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe on tutkia teleoperaattori Soneralle tehdyn nuorten liittymän kampanjan teaser-vaiheen nuorisokulttuurillista ja kieliasullista onnistumista testiryhmän kommenttien, ulkomainonnan tuloksien sekä medianäkyvyyden perusteella. Tavoitteena oli oppia jotain olennaista mainonnasta tätä esimerkki tutkimalla.
Sonera X:n teaser-vaiheen suunnittelu alkoi DDB Helsingillä työharjoittelussa ollessani ja olin mukana valvomassa viestintää sosiaalisessa mediassa. Kahden kuukauden ajan ylläpidin, valvoin sekä tuotin sisältöä X Lauman Facebook-sivuille. X Lauma oli osa Sonera X:n teaser-vaihetta, jossa pyrittiin luomaan plankingin kaltainen ilmiö, jossa henkilöt ikuistettiin Instagram-yhteisöpalveluun X-asennossa kampanjan omalla hashtagilla. X Lauma koostui viiden hengen ryhmistä, jotka kiersivät suomen suurimmat festivaalit luoden ilmiötä ottamalla kuvia, pitämällä yllään t-paitoja, joissa oli X-kuvio, jakamalla X-kuvioisia siirtotatuointeja, ottamalla ihmisistä kuvia X-asennossa sekä liimailemalla X-kuviollisia tarroja festivaalialueelle.
Opinnäytetyössä viitataan useisiin verkkolähteisiin. Lisäksi viitataan useisiin mainonnan merkkihenkilöihin sekä mainonnan perusteisiin laskettaviin teoksiin.
Nuorisokulttuuri ja nuorten suosima kielenkäyttö pysyvät jatkuvassa liikkeessä. Mainonnassa viestijän kieliasulla on ensisijainen rooli, sillä oikeat sanavalinnat vaikuttavat suoraan myyntiin. Viestiessä on tärkeää kuulostaa kohderyhmältä. Tässä tapauksessa se oli haaste, sillä kampanja oli suunniteltu 18-25 –vuotiaille ja Sonera X:n varsinaisen mainonnan kieliasun suunnittelivat kolmessakymmenissä olevat copywriterit, Facebook-sivua ylläpiti 23-vuotias opiskelija sekä kolmekymppinen mies. Lähestymistapa haluttiin pitää rohkeana ja riskit olivat suuret, mutta kampanja herätti huomiota ja oli loppujen lopuksi kuitenkin menestys. Kampanja aiheutti voimakkaan reaktion suomalaisessa mediassa Talouselämää, Ilta-sanomia, Helsingin Sanomia sekä Markkinointi & Mainontaa myöten.
Opinnäytetyö on hyödyllinen kaikille mainonnasta kiinnostuneille.
Sonera X:n teaser-vaiheen suunnittelu alkoi DDB Helsingillä työharjoittelussa ollessani ja olin mukana valvomassa viestintää sosiaalisessa mediassa. Kahden kuukauden ajan ylläpidin, valvoin sekä tuotin sisältöä X Lauman Facebook-sivuille. X Lauma oli osa Sonera X:n teaser-vaihetta, jossa pyrittiin luomaan plankingin kaltainen ilmiö, jossa henkilöt ikuistettiin Instagram-yhteisöpalveluun X-asennossa kampanjan omalla hashtagilla. X Lauma koostui viiden hengen ryhmistä, jotka kiersivät suomen suurimmat festivaalit luoden ilmiötä ottamalla kuvia, pitämällä yllään t-paitoja, joissa oli X-kuvio, jakamalla X-kuvioisia siirtotatuointeja, ottamalla ihmisistä kuvia X-asennossa sekä liimailemalla X-kuviollisia tarroja festivaalialueelle.
Opinnäytetyössä viitataan useisiin verkkolähteisiin. Lisäksi viitataan useisiin mainonnan merkkihenkilöihin sekä mainonnan perusteisiin laskettaviin teoksiin.
Nuorisokulttuuri ja nuorten suosima kielenkäyttö pysyvät jatkuvassa liikkeessä. Mainonnassa viestijän kieliasulla on ensisijainen rooli, sillä oikeat sanavalinnat vaikuttavat suoraan myyntiin. Viestiessä on tärkeää kuulostaa kohderyhmältä. Tässä tapauksessa se oli haaste, sillä kampanja oli suunniteltu 18-25 –vuotiaille ja Sonera X:n varsinaisen mainonnan kieliasun suunnittelivat kolmessakymmenissä olevat copywriterit, Facebook-sivua ylläpiti 23-vuotias opiskelija sekä kolmekymppinen mies. Lähestymistapa haluttiin pitää rohkeana ja riskit olivat suuret, mutta kampanja herätti huomiota ja oli loppujen lopuksi kuitenkin menestys. Kampanja aiheutti voimakkaan reaktion suomalaisessa mediassa Talouselämää, Ilta-sanomia, Helsingin Sanomia sekä Markkinointi & Mainontaa myöten.
Opinnäytetyö on hyödyllinen kaikille mainonnasta kiinnostuneille.