Oman talouden hallinnan opettaminen nuorille
Mård, Kari; Pajari, Sari; Näykki, Mika (2013)
Mård, Kari
Pajari, Sari
Näykki, Mika
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111817322
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111817322
Tiivistelmä
Tämän kehittämishankkeen tarkoituksena oli selvittää tilannetta nuoren oman talouden hallinnan osalta tämän päivän Suomessa sekä siihen liittyviä realiteetteja ja lainalaisuuksia. Eräänä lähtökohtana oli havainto, että nuorten talouden hallinnassa saattaa olla puutteita sekä kysymys siitä, olisiko aiheeseen löydettävissä joitain opetuksessa hyödynnettäviä näkökulmia tutkimushankkeen kautta.
Tutkimuksessa haettiin vastauksia mm. kysymyksiin, millainen yleisesti ottaen on nuoren oman talouden hallinnan tilanne tämän päivän Suomessa sekä kuinka opetuksen keinoin voidaan vaikuttaa nuorten oman talouden hallintaan.
Kehittämishanke on tutkielmatyyppinen. Kehittämishankkeen liitteenä kuitenkin on esimerkki tuntisuunnitelmista, jota voi käyttää pohjana tai apuna aiheen opetuksessa. Tutkimuksessa käsiteltiin mm. koulutuksen suunnittelua ja sen tavoitteita sekä erilaisia opetusmateriaaleja
Tutkimusta tehtäessä kävi selvästi ilmi, että nuorten taloustaitojen hallinnassa on puutteita ja opetukselle on tarvetta. Vaikka asiaan on alettu kiinnittää huomiota myös Suomessa, ei meillä kuitenkaan ole keskitettyä strategiaa nuorten taloudellisen osaamisen edistämiseksi. Opetuksen keinoin oman talouden hallinnan kysymyksiä ja lainalaisuuksia pitäisi pystyä nuorille ainakin jossain määrin opettamaan, koska nuoren valmistuttua oppilaitoksista, siirtyen työelämään, hän ei ole enää minkään sellaisen opetuksen piirissä, että puutteellisiin talouden hallinnan kysymyksiin voitaisiin merkittävästi vaikuttaa.
Opiskeluaika on keskeisin elämäntilanne, jolloin nuorten käyttäytymiseen voidaan vielä vaikuttaa. Opetuksessa tulee tarjota sellaista tietoa, joka tutkimusten perusteella on tarpeellista nuorten talousosaamisen lisäämiseksi. Nuorten talousosaamista tulisi yrittää lisätä myös kodin ja koulun välisellä yhteistyöllä. Myös eri toimijoiden välistä yhteistyötä tulisi kehittää. Opetusmateriaalin laatuun on myös kiinnitettävä huomiota
Tutkimuksessa haettiin vastauksia mm. kysymyksiin, millainen yleisesti ottaen on nuoren oman talouden hallinnan tilanne tämän päivän Suomessa sekä kuinka opetuksen keinoin voidaan vaikuttaa nuorten oman talouden hallintaan.
Kehittämishanke on tutkielmatyyppinen. Kehittämishankkeen liitteenä kuitenkin on esimerkki tuntisuunnitelmista, jota voi käyttää pohjana tai apuna aiheen opetuksessa. Tutkimuksessa käsiteltiin mm. koulutuksen suunnittelua ja sen tavoitteita sekä erilaisia opetusmateriaaleja
Tutkimusta tehtäessä kävi selvästi ilmi, että nuorten taloustaitojen hallinnassa on puutteita ja opetukselle on tarvetta. Vaikka asiaan on alettu kiinnittää huomiota myös Suomessa, ei meillä kuitenkaan ole keskitettyä strategiaa nuorten taloudellisen osaamisen edistämiseksi. Opetuksen keinoin oman talouden hallinnan kysymyksiä ja lainalaisuuksia pitäisi pystyä nuorille ainakin jossain määrin opettamaan, koska nuoren valmistuttua oppilaitoksista, siirtyen työelämään, hän ei ole enää minkään sellaisen opetuksen piirissä, että puutteellisiin talouden hallinnan kysymyksiin voitaisiin merkittävästi vaikuttaa.
Opiskeluaika on keskeisin elämäntilanne, jolloin nuorten käyttäytymiseen voidaan vielä vaikuttaa. Opetuksessa tulee tarjota sellaista tietoa, joka tutkimusten perusteella on tarpeellista nuorten talousosaamisen lisäämiseksi. Nuorten talousosaamista tulisi yrittää lisätä myös kodin ja koulun välisellä yhteistyöllä. Myös eri toimijoiden välistä yhteistyötä tulisi kehittää. Opetusmateriaalin laatuun on myös kiinnitettävä huomiota