FootPrints-palvelunhallintajärjestelmän käyttöönotto Palkkahallinnossa : Case KuntaPro Oy
Leppäkoski, Annika (2013)
Leppäkoski, Annika
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111917359
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111917359
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata FootPrints-palvelunhallintajärjestelmän käyttöönottoprosessi, käyttöönoton tavoitteet ja käyttöönoton onnistuminen suhteessa tavoitteisiin toimeksiantajayrityksessä KuntaPro Oy:ssä. Tutkimuksen aihe valikoitui toimeksiantajan ehdottamista aiheista sekä tekijän mielenkiinnosta järjestelmää kohtaan. Tutkimuksen toimeksiantajana toimiva KuntaPro Oy tarjoaa kunnille, kuntayhtymille ja kuntien omistamille osakeyhtiöille hallinnon tukipalveluja. Opinnäytetyö rajattiin koskemaan KuntaPro Oy:n Hämeenlinnan toimipisteen henkilöstöpalveluiden osastolla työskentelevien HR-asiakaspalvelun työntekijöiden sekä palkkasihteerien näkökulmia.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista menetelmää. Tutkimuksen teoriaosuus koostuu palvelunhallintajärjestelmä FootPrintsin esittelystä ja järjestelmään liittyvien käsitteiden määrittelystä. Empiirisessä osuudessa käydään läpi palvelunhallintajärjestelmän käyttöönottoprosessin etenemistä sekä tutkimuksen kohderyhmälle luotua ohjeistusta FootPrints-palvelunhallintajärjestelmästä. Lisäksi empiirinen osuus koostuu KuntaPron Hämeenlinnan toimipisteen HR-asiakaspalvelun työntekijöiden sekä palkkasihteerien antamista vastauksista FootPrints-käyttäjäkyselyyn sekä vastausten analysoinnista. Kysely oli työntekijöiden vastattavana kolme kuukautta käyttöönoton jälkeen. Kyselyn tavoitteena oli selvittää, kuinka uuden palvelunhallintajärjestelmän käyttöönotossa onnistuttiin työntekijöiden näkökulmasta, ja mitattiin järjestelmän käyttäjäystävällisyyttä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että uuden palvelunhallintajärjestelmä FootPrintsin käyttöönotto onnistui pääosin hyvin. Kyselyyn vastanneet jäivät kuitenkin kaipaamaan lisäkoulutuksia palvelunhallintajärjestelmän käytöstä sekä tarkempia ohjeistuksia tikettien kirjaamisesta. Kehittämistä olisi myös tiedottamisessa sekä yritykseen tulevien uusien työntekijöiden perehdyttämisessä järjestelmään.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista menetelmää. Tutkimuksen teoriaosuus koostuu palvelunhallintajärjestelmä FootPrintsin esittelystä ja järjestelmään liittyvien käsitteiden määrittelystä. Empiirisessä osuudessa käydään läpi palvelunhallintajärjestelmän käyttöönottoprosessin etenemistä sekä tutkimuksen kohderyhmälle luotua ohjeistusta FootPrints-palvelunhallintajärjestelmästä. Lisäksi empiirinen osuus koostuu KuntaPron Hämeenlinnan toimipisteen HR-asiakaspalvelun työntekijöiden sekä palkkasihteerien antamista vastauksista FootPrints-käyttäjäkyselyyn sekä vastausten analysoinnista. Kysely oli työntekijöiden vastattavana kolme kuukautta käyttöönoton jälkeen. Kyselyn tavoitteena oli selvittää, kuinka uuden palvelunhallintajärjestelmän käyttöönotossa onnistuttiin työntekijöiden näkökulmasta, ja mitattiin järjestelmän käyttäjäystävällisyyttä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että uuden palvelunhallintajärjestelmä FootPrintsin käyttöönotto onnistui pääosin hyvin. Kyselyyn vastanneet jäivät kuitenkin kaipaamaan lisäkoulutuksia palvelunhallintajärjestelmän käytöstä sekä tarkempia ohjeistuksia tikettien kirjaamisesta. Kehittämistä olisi myös tiedottamisessa sekä yritykseen tulevien uusien työntekijöiden perehdyttämisessä järjestelmään.