Viherkattojen merkityksen ja käyttötarkoituksen muutos : Viherkatot viheralan mediassa
Parkkinen, Emilia (2013)
Parkkinen, Emilia
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111917351
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111917351
Tiivistelmä
Viherkattojen käytön lisääntyminen nosti viherkatot esille viheralan mediassa. Tämä herätti kysymyksen viherkattojen taustasta ja historiasta. Työn tavoitteena on tuoda esille viherkattojen kehitys perinteisestä viherkatosta nykyaikaiseen viherkattoon nimenomaan viheralan median näkökulmasta.
Työssä tutustuttiin tiiviin kaupunkirakenteen mukanaan tuomiin ongelmiin ja paneuduttu viherkaton rooliin osana ongelmanratkaisua. Aineiston, eli Kotipuutarha-lehden ja Viherympäristö-lehden viherkattoa käsittelevien artikkeleiden, mainintojen ja mainosten arviointiin käytettiin sisällönanalyysin ja sisällön erittelyn sovellusta. Opinnäytetyössä tarkastellaan viherkattojen näkyvyyttä mediassa niin kvantitatiivisesti kuin kvalitatiivisesti.
Viherkatoista puhuttiin ensimmäisen kerran vuonna 1977 Kotipuutarha-lehdessä. Viherkattojen näkyvyys lisääntyi harrastajamediassa 1990-luvulle saakka. Viherympäristö-lehden ilmestymisestä lähtien viherkatot kasvattivat näkyvyyttä ammattilaispuolella aina 2010-luvulle saakka. 2010-luvulla viherkattojen näkyvyyttä tarkasteltiin vuoden 2012 loppuun.
Ammattilaismediassa 2010-luvulla oli eniten viherkattoja käsitteleviä artikkeleita ja mainintoja. Viherkattojen rakennusmateriaalit kehittyivät 1990-luvun lopulla ja rakennustapa kehittyi perinteisestä rakennustavasta nykyaikaiseen, ohuempia ja teknisempiä ratkaisuja suosivampaan suuntaan.
Viherkattojen käytön lisääntyminen voi tuoda helpotusta tiiviin kaupunkirakenteen ongelmiin ja viheralueiden vähyyteen.
Työssä tutustuttiin tiiviin kaupunkirakenteen mukanaan tuomiin ongelmiin ja paneuduttu viherkaton rooliin osana ongelmanratkaisua. Aineiston, eli Kotipuutarha-lehden ja Viherympäristö-lehden viherkattoa käsittelevien artikkeleiden, mainintojen ja mainosten arviointiin käytettiin sisällönanalyysin ja sisällön erittelyn sovellusta. Opinnäytetyössä tarkastellaan viherkattojen näkyvyyttä mediassa niin kvantitatiivisesti kuin kvalitatiivisesti.
Viherkatoista puhuttiin ensimmäisen kerran vuonna 1977 Kotipuutarha-lehdessä. Viherkattojen näkyvyys lisääntyi harrastajamediassa 1990-luvulle saakka. Viherympäristö-lehden ilmestymisestä lähtien viherkatot kasvattivat näkyvyyttä ammattilaispuolella aina 2010-luvulle saakka. 2010-luvulla viherkattojen näkyvyyttä tarkasteltiin vuoden 2012 loppuun.
Ammattilaismediassa 2010-luvulla oli eniten viherkattoja käsitteleviä artikkeleita ja mainintoja. Viherkattojen rakennusmateriaalit kehittyivät 1990-luvun lopulla ja rakennustapa kehittyi perinteisestä rakennustavasta nykyaikaiseen, ohuempia ja teknisempiä ratkaisuja suosivampaan suuntaan.
Viherkattojen käytön lisääntyminen voi tuoda helpotusta tiiviin kaupunkirakenteen ongelmiin ja viheralueiden vähyyteen.