Step-by-step -kuvat toiminnanohjauksen tukena : Osallisuutta nuorten harrastustoimintaan
Viitasaari, Arttu; Latvala, Hanna-Mari (2013)
Viitasaari, Arttu
Latvala, Hanna-Mari
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2013
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111917463
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111917463
Tiivistelmä
Osallistumisella on vahva yhteys ihmisten hyvinvointiin. Hyvinvointi, osallisuuden edistäminen ja syrjäytymisen ehkäiseminen edellyttävät yhteisöllisyyttä – Osallisuus liittyy siis yhteisöön ja yhteiskuntaan kuulumisen tunteeseen, joka syntyy esimerkiksi harrastusten kautta.
Toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Ammattiopisto Luovin, Alavuden yksikön, kanssa. Työn tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa toiminnanohjausta tukeva kuvallinen työkalu Luovin ohjaajien ja opiskelijoiden käyttöön. Luovissa suoritetaan vapaaehtoista Avartti – toimintaa, jonka seikkailutoimintoon kuvallinen työkalu kehitettiin. Työn tavoitteena oli mahdollistaa opiskelijoita toimimaan itsenäisemmin harrastustoiminnassaan. Lisäksi tavoitteena oli osallistaa nuoria, ja sitä kautta vahvistaa valmiuksia osallistua yhteisölliseen toimintaan yhteiskunnassa.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus, kuvaprojekti, toteutettiin yhdessä Luovin opiskelijoiden kanssa. Kuvat otettiin trangian, teltan ja rinkan käytöstä ja niistä koottiin sekä lehtiö että digitarina, jossa jokainen työvaihe on kuvattu ja ohjeistettu erikseen. Kuvatyökalua voidaan käyttää sekä luonnossa että teoriatunneilla.
Kuvien avulla Luovin ohjaajat saivat yhteisen työkalun opetukseen. Lisäksi opiskelijat saivat kuvatyökalun jäsentämään toimintaansa, jotta voisivat toimia itsenäisemmin harrastustoiminnassaan. Tavoitteena oli myös se, että jokainen voisi osallistua toimintaan. Opinnäytetyön tavoitteet saavutettiin projektin aikana. Kuvatyökalu valmistui onnistuneesti ja opiskelijoiden osallisuus oli läsnä jo valokuvausvaiheessa.
Toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Ammattiopisto Luovin, Alavuden yksikön, kanssa. Työn tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa toiminnanohjausta tukeva kuvallinen työkalu Luovin ohjaajien ja opiskelijoiden käyttöön. Luovissa suoritetaan vapaaehtoista Avartti – toimintaa, jonka seikkailutoimintoon kuvallinen työkalu kehitettiin. Työn tavoitteena oli mahdollistaa opiskelijoita toimimaan itsenäisemmin harrastustoiminnassaan. Lisäksi tavoitteena oli osallistaa nuoria, ja sitä kautta vahvistaa valmiuksia osallistua yhteisölliseen toimintaan yhteiskunnassa.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus, kuvaprojekti, toteutettiin yhdessä Luovin opiskelijoiden kanssa. Kuvat otettiin trangian, teltan ja rinkan käytöstä ja niistä koottiin sekä lehtiö että digitarina, jossa jokainen työvaihe on kuvattu ja ohjeistettu erikseen. Kuvatyökalua voidaan käyttää sekä luonnossa että teoriatunneilla.
Kuvien avulla Luovin ohjaajat saivat yhteisen työkalun opetukseen. Lisäksi opiskelijat saivat kuvatyökalun jäsentämään toimintaansa, jotta voisivat toimia itsenäisemmin harrastustoiminnassaan. Tavoitteena oli myös se, että jokainen voisi osallistua toimintaan. Opinnäytetyön tavoitteet saavutettiin projektin aikana. Kuvatyökalu valmistui onnistuneesti ja opiskelijoiden osallisuus oli läsnä jo valokuvausvaiheessa.