Kauppakaveri : Tjänsteutveckling åt de äldre
Haarala, Eveliina (2013)
Haarala, Eveliina
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112117656
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112117656
Tiivistelmä
Det verkar som att tjänsteutveckling på senare tid blivit något som man anser trendigt. Jag deltog i ett par kurser i ämnet som var samordnade med Arcada och Svenska social- och kommunalhögskolan. I den ena av kurserna fick jag delta i en tjänsteutvecklingsprocess. Det här examensarbetets syfte är att rapportera om utvecklingsprocessen för en tjänst som är formgiven åt åldringar. Problemområdet i arbetet ligger inom de ensamma åldringarna och affärslivet som borde vakna upp och betjäna dem med att erbjuda tjänster riktade till de äldre. Materialet till arbetet är inhämtat från de två kurserna som jag deltog i, från intervjuer, litteratur och seminarier. Kauppakaveri - tjänstens utvecklingsprocess började från idén att erbjuda hjälp till de äldre i en mataffär. Efter diskussioner med målgruppen och nyinhämtad förståelse utvecklades tjänsten hela tiden. Tjänstens plats ändrades från en mataffär till ett köpcentrum vart de äldre fick skjuts hemifrån och där man sedan gick runt tillsammans med en person som tog ansvar för turen. I den senaste versionen av tjänsten tillsatt man olika teman till turen och tog med kända personer som presenterar nya produkter och berättar om intressanta ämnen. För att lära känna och kunna förstå målgruppen använde man personligaintervjuer och fokusgruppintervjuer. Litteraturen fungerade också som en källa i forskandet. I tjänsteutvecklingsprocessen tog man stöd av olika modeller: Business Model Canvas, Persona, Customer Journey Map och Story board. It seems that service design has recently become something that one considers trendy. I participated in two courses in service design that were coordinated with Arcada and the Svenska social- och kommunalhögskolan. In one of the courses I got to attend a service design process. This thesis aims to report the development of the designing process of a service for the elderly. Problem positions are within the lonely old people and business professionals who should wake up and serve the elderly with for instance designing new services for them. The material for the thesis is obtained from the two courses that I attended, from interviews, literature and seminars. The Kauppakaveri - service design process started from the idea to offer assistance to the elderly in a supermarket. After getting new information to help understand the target group the service was developed all the time. Service location changed from a grocery store to a shopping centre where the elderly got a ride from their home and where they had a tour together with a person who worked for the Kauppakaveri service. In the latest version of the service different themes are added to the tour and well-known people are introducing new products and talking about interesting topics. To know and understand the target group, personal interviews and focus group interviews are used. The literature also served as an important source in the research. The process of service design took the support of various models: Business Model Canvas, Persona, Customer Journey Map and Story Board.