Iiläisten lasten kokemuksia hyvinvoinnistaan
Kallio, Suvi; Kiminki, Reeta (2013)
Kallio, Suvi
Kiminki, Reeta
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112217824
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112217824
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvailla iiläisten 10-12 -vuotiaiden lasten koke-muksia hyvinvoinnistaan. Tavoitteena oli löytää tekijöitä, jotka ovat osa lapsen hyvinvoinnin kokemusta.
Tutkimuksen tietoperustassa käsitellään hyvinvointia yleisellä tasolla, lasten hyvinvointia eri kokemusympäristöissä sekä lapsia kokemustiedon tuottajina.
Tutkimus on laadullinen tutkimus ja se tehtiin osana tietoa hyvinvoinnista keräävää SOHVI-hanketta. Aineisto kerättiin eläytymismenetelmän avulla. Eläytymismenetelmän kehyskertomuksissa lapset kertoivat hyvin menneestä viikosta ja huonosti menneestä viikosta. Aineiston analysointimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Lasten kokemus hyvinvoinnista on hyvin sidonnainen nykyhetkeen ja paikkaan. Kokemukset ovat arkisia ja konkreettisia. Kokemuksissa tulee esiin sosiaaliset suhteet, opiskelu ja harrastukset. Tämän tutkimuksen pohjalta saadaan tietoa asioista, jotka lapset itse kokevat olevan osa hyvinvointiansa. SOHVI-hanke voi hyödyntää tutkimustamme asiakaslähtöisessä palveluiden kehittämisessä. Tutkimus antaa tietoa kokemuksellisesta hyvinvoinnista lasten kanssa työskenteleville.
Tutkimuksen tietoperustassa käsitellään hyvinvointia yleisellä tasolla, lasten hyvinvointia eri kokemusympäristöissä sekä lapsia kokemustiedon tuottajina.
Tutkimus on laadullinen tutkimus ja se tehtiin osana tietoa hyvinvoinnista keräävää SOHVI-hanketta. Aineisto kerättiin eläytymismenetelmän avulla. Eläytymismenetelmän kehyskertomuksissa lapset kertoivat hyvin menneestä viikosta ja huonosti menneestä viikosta. Aineiston analysointimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Lasten kokemus hyvinvoinnista on hyvin sidonnainen nykyhetkeen ja paikkaan. Kokemukset ovat arkisia ja konkreettisia. Kokemuksissa tulee esiin sosiaaliset suhteet, opiskelu ja harrastukset. Tämän tutkimuksen pohjalta saadaan tietoa asioista, jotka lapset itse kokevat olevan osa hyvinvointiansa. SOHVI-hanke voi hyödyntää tutkimustamme asiakaslähtöisessä palveluiden kehittämisessä. Tutkimus antaa tietoa kokemuksellisesta hyvinvoinnista lasten kanssa työskenteleville.