Viestintä LähiTapiolan Organisaatiomuutoksessa
Toivonen, Essi (2013)
Toivonen, Essi
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112017483
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112017483
Tiivistelmä
Muutokset yrityksissä luovat epävarmuutta niin organisaation sisällä kuin yrityksen ulkopuolellakin erilaisissa sidosryhmissä. Epävarmuuden hetkellä yrityksen viestinnälle asetetaan suuria tavoitteita, ja sillä voidaankin pitkälti vaikuttaa siihen, miten organisaation kokema muutos koetaan ja minkälaisia vaikutuksia sillä saadaan aikaan. Muutoksen keskellä organisaatio joutuu tehostamaan omaa perusviestintäänsä. Yritykset tietävät, minkälaista onnistunut muutosviestintä teoriassa on. Haastavaa onkin se, miten muutosviestintä käytännössä toteutetaan onnistuneesti.
Tässä tutkimuksessa perehdytään siihen, miten käytännön viestintäprosesseja toteutetaan toimeksiantajayrityksessä muutoksen aikana. Tämä tutkimus koostuu teoriaosiosta ja Case-osiosta. Tutkimuksen teoriaosio jakautuu kahteen osaan: ensin käsitellään yrityksen viestintää kokonaisuudessaan ja sen eri osa-alueita ja tavoitteita. Teoriaosion toinen kappale keskittyy muutosviestintään finanssialalla ja muutoksenhallintaan. Case-osiossa suoritettiin kaksi erillistä kyselytutkimusta, joista ensimmäinen toteutettiin organisaation sisällä ja toinen asiakkaille. Näiden kyselyiden esiin tuomia näkemyksiä verrataan teoriaosiossa esitettyihin viestinnän piirteisiin, mitä yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia sieltä löytyy.
Tutkimuksessa saadut tulokset osoittavat, että toimeksiantajayrityksessä muutoksen aikana toteutettu viestintä vastaa pitkälti teoriaosiossa kerrottua. Organisaation sisäinen näkemys oli, että viestinnästä on suoriuduttu hyvin tai melko hyvin. Asiakaskyselyissä esiin nousi kuitenkin selkeitä esimerkkejä siitä, miten viestintää voitaisiin parantaa. Teoriaosassa esitettyjä viestinnän piirteitä löytyi myös LähiTapiolan toteuttamasta viestinnästä.
Tässä tutkimuksessa perehdytään siihen, miten käytännön viestintäprosesseja toteutetaan toimeksiantajayrityksessä muutoksen aikana. Tämä tutkimus koostuu teoriaosiosta ja Case-osiosta. Tutkimuksen teoriaosio jakautuu kahteen osaan: ensin käsitellään yrityksen viestintää kokonaisuudessaan ja sen eri osa-alueita ja tavoitteita. Teoriaosion toinen kappale keskittyy muutosviestintään finanssialalla ja muutoksenhallintaan. Case-osiossa suoritettiin kaksi erillistä kyselytutkimusta, joista ensimmäinen toteutettiin organisaation sisällä ja toinen asiakkaille. Näiden kyselyiden esiin tuomia näkemyksiä verrataan teoriaosiossa esitettyihin viestinnän piirteisiin, mitä yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia sieltä löytyy.
Tutkimuksessa saadut tulokset osoittavat, että toimeksiantajayrityksessä muutoksen aikana toteutettu viestintä vastaa pitkälti teoriaosiossa kerrottua. Organisaation sisäinen näkemys oli, että viestinnästä on suoriuduttu hyvin tai melko hyvin. Asiakaskyselyissä esiin nousi kuitenkin selkeitä esimerkkejä siitä, miten viestintää voitaisiin parantaa. Teoriaosassa esitettyjä viestinnän piirteitä löytyi myös LähiTapiolan toteuttamasta viestinnästä.