"TEATTERI-ILOITTELUA" : - Draaman ja teatterin käyttäminen osana Kitinkannuksen viriketoimintaa
Högbacka, Minna (2013)
Högbacka, Minna
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112518005
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112518005
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kuvataan Kannuksen Kitinkannuksen ja sotaveteraanikodin
asiakkaille järjestettyjä draamapohjaisia viriketoiminta tunteja, niiden suunnittelua,
toteutusta ja soveltuvuutta osaksi Kitinkannuksen toimintaa. Opinnäytetyö on
hankkeistettu. Sen sisältämä viriketoiminta on toteutettu, alkaen kesällä 2012 ja päättyen
keväällä 2013.
Opinnäytetyön tekijä ohjasi kymmenen tunnin mittaista viriketoiminta kokonaisuutta.
Viriketuntien teemoina oli muistaminen, kuuleminen, näkeminen ja moninainen
aistityöskentely. Viriketunnit koostuivat erilaisista yksin tai ryhmässä tehdyistä
harjoitteista tai leikeistä, sekä ryhmien kohtaamisesta ja ohjaajan vuorovaikutuksesta
ryhmien kanssa. Opinnäytetyössä reflektoidaan ja kuvataan ohjaajan ja ryhmien
oppimiskokemuksia. Työssä tarkastellaan myös draamapohjaisen toiminnan sopivuutta
osaksi ikäihmisille suunnattua viriketoimintaa ja kuinka tällainen toiminta voisi
edesauttaa kohti mielekästä vanhuutta. Opinnäytteen on myös tarkoitus auttaa
Kitinkannusta kehittämään viriketoimintaansa ja antamaan tuleville siellä toimiville
teatteri-ilmaisun ohjaajille toimintamalleja.
Tämä tutkielma on laadullinen tapaustutkimus. Tutkimusaineistoina ovat viriketunti
suunnitelmat, tekijän työpäiväkirja, jota hän kirjoitti viriketoiminnan toteutukset aikana
ja sen jälkeen. Työpäiväkirja koostuu viriketunti suunnitelmista, tekijän omista
havainnoista ja osallistujien antamasta suullisesta palautteesta, joka on kirjattu ylös sekä
työelämäohjaajan palautteesta. Aineiston analyysin perusteella voidaan todeta, että
draamapohjainen toiminta soveltuu osaksi laitoksissa tapahtuvaa vanhusten
viriketoimintaa. Viriketoiminta vahvisti tekijän näkemystä siitä, että draamapohjaiset
harjoitteet ja leikit tuovat vanhusten elämään mielekkyyttä, iloa sekä edesauttavat kohti
mielekästä vanhuutta.
asiakkaille järjestettyjä draamapohjaisia viriketoiminta tunteja, niiden suunnittelua,
toteutusta ja soveltuvuutta osaksi Kitinkannuksen toimintaa. Opinnäytetyö on
hankkeistettu. Sen sisältämä viriketoiminta on toteutettu, alkaen kesällä 2012 ja päättyen
keväällä 2013.
Opinnäytetyön tekijä ohjasi kymmenen tunnin mittaista viriketoiminta kokonaisuutta.
Viriketuntien teemoina oli muistaminen, kuuleminen, näkeminen ja moninainen
aistityöskentely. Viriketunnit koostuivat erilaisista yksin tai ryhmässä tehdyistä
harjoitteista tai leikeistä, sekä ryhmien kohtaamisesta ja ohjaajan vuorovaikutuksesta
ryhmien kanssa. Opinnäytetyössä reflektoidaan ja kuvataan ohjaajan ja ryhmien
oppimiskokemuksia. Työssä tarkastellaan myös draamapohjaisen toiminnan sopivuutta
osaksi ikäihmisille suunnattua viriketoimintaa ja kuinka tällainen toiminta voisi
edesauttaa kohti mielekästä vanhuutta. Opinnäytteen on myös tarkoitus auttaa
Kitinkannusta kehittämään viriketoimintaansa ja antamaan tuleville siellä toimiville
teatteri-ilmaisun ohjaajille toimintamalleja.
Tämä tutkielma on laadullinen tapaustutkimus. Tutkimusaineistoina ovat viriketunti
suunnitelmat, tekijän työpäiväkirja, jota hän kirjoitti viriketoiminnan toteutukset aikana
ja sen jälkeen. Työpäiväkirja koostuu viriketunti suunnitelmista, tekijän omista
havainnoista ja osallistujien antamasta suullisesta palautteesta, joka on kirjattu ylös sekä
työelämäohjaajan palautteesta. Aineiston analyysin perusteella voidaan todeta, että
draamapohjainen toiminta soveltuu osaksi laitoksissa tapahtuvaa vanhusten
viriketoimintaa. Viriketoiminta vahvisti tekijän näkemystä siitä, että draamapohjaiset
harjoitteet ja leikit tuovat vanhusten elämään mielekkyyttä, iloa sekä edesauttavat kohti
mielekästä vanhuutta.