Lastentarhanopettaja lapsen seksuaalisen kasvun tukijana
Tikkanen, Henriikka (2013)
Tikkanen, Henriikka
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112518222
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112518222
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee lapsen seksuaalisuutta päiväkodissa lastentarhanopettajien kertomana, sekä sitä miten lastentarhanopettaja tukee tai voisi tukea lapsen seksuaalista kasvua päivähoidossa. Aihe nousi kirjoittajan työyhteisön pohdinnoista ja tiedon puutteesta. Opinnäytetyö on tehty yhteistyössä Väestöliiton kanssa helsingissä. Opinnäytteen tavoite oli saada tärkeä aihe nostettua puheenaiheeksi, jotta kasvattajat heräisivät pohtimaan rooliaan seksuaalikasvattajana ja siten tulevaisuudessa lapset voisivat saada laadukasta seksuaalikasvatusta. Tutkimuskysymyksinä oli seuraavat kysymykset: Minkälaisena lapsen seksuaalisuus näkyy päiväkodissa? Minkälaisia kokemuksia kasvattajilla on lapsen seksuaalisuudesta päiväkodissa? Mitä on lapsen seksuaalisen kasvun tukeminen päiväkodissa?
Laadullisessa opinnäytetyössä haastateltiin internet lomakkeella helsinkiläisiä lastentarhanopettajia ja tehtiin asiantuntijahaastattelu lastenpsykiatri Raisa Cacciatorelle. Kysely oli osaksi strukturoitu ja osaksi puolistrukturoitu. Vastaukset teemoiteltiin ja taulukoitiin. Teoreettisena viitekehyksenä oli kirjallisuuskatsaus lapsuuden seksuaaliterveydestä, lapsen seksuaalikasvatuksesta sekä kasvattajan tunteista.
Tuloksina voi todeta, että lastentarhanopettajilla ei ole yhtenäistä tai laajaa käsitystä lapsen seksuaalikasvatuksen toteuttamistavoista. Vastaajilla oli monenlaisia tunteita lapsen seksuaalisuutta kohtaan, kuten pelkoa ja hämmennysta, mutta myös luonnollisuuden kokemusta. Lastentarhanopettajat näkivät laajan kirjon lapsen seksuaalisuudesta työssään. Opinnäytetyössä saatiin hyvin vastaukset tutkimuskysymyksiin. Vain kysymykseen onko kasvattajilla tarpeeksi tietoa lapsen seksuaalikasvatuksesta, ei saatu tarpeeksi tietoa aiheen kuvaamiseksi. Opinnäytetyön tuloksia ei voida yleistää, pienen vastaajajoukon vuoksi.
Johtopäätöksinä voi todeta, että seksuaalikasvatusta on päiväkodeissa, vaikkei kasvattajat sitä aina tiedostaisikaan. Seksuaalikasvatukseen tarvitaan lisää koulutusta kasvattajille sekä yhtenäinen suunnitelma varhaiskasvatuksessa toteutettavaan seksuaalikasvatukseen, jotta voitaisiin parhaiten tukea lapsen kehitystä. Tulevaisuudessa seksuaalikasvatukseen liittyvä koulutus tulee räätälöidä varhaiskasvattajia varten, sillä seksuaalikasvatus on erityislaatuista pienille lapsille. Monikulttuurisuus ja median kasvava osa lapsen elämässä luovat myös uusia haasteita seksuaalikasvatukseen.
Laadullisessa opinnäytetyössä haastateltiin internet lomakkeella helsinkiläisiä lastentarhanopettajia ja tehtiin asiantuntijahaastattelu lastenpsykiatri Raisa Cacciatorelle. Kysely oli osaksi strukturoitu ja osaksi puolistrukturoitu. Vastaukset teemoiteltiin ja taulukoitiin. Teoreettisena viitekehyksenä oli kirjallisuuskatsaus lapsuuden seksuaaliterveydestä, lapsen seksuaalikasvatuksesta sekä kasvattajan tunteista.
Tuloksina voi todeta, että lastentarhanopettajilla ei ole yhtenäistä tai laajaa käsitystä lapsen seksuaalikasvatuksen toteuttamistavoista. Vastaajilla oli monenlaisia tunteita lapsen seksuaalisuutta kohtaan, kuten pelkoa ja hämmennysta, mutta myös luonnollisuuden kokemusta. Lastentarhanopettajat näkivät laajan kirjon lapsen seksuaalisuudesta työssään. Opinnäytetyössä saatiin hyvin vastaukset tutkimuskysymyksiin. Vain kysymykseen onko kasvattajilla tarpeeksi tietoa lapsen seksuaalikasvatuksesta, ei saatu tarpeeksi tietoa aiheen kuvaamiseksi. Opinnäytetyön tuloksia ei voida yleistää, pienen vastaajajoukon vuoksi.
Johtopäätöksinä voi todeta, että seksuaalikasvatusta on päiväkodeissa, vaikkei kasvattajat sitä aina tiedostaisikaan. Seksuaalikasvatukseen tarvitaan lisää koulutusta kasvattajille sekä yhtenäinen suunnitelma varhaiskasvatuksessa toteutettavaan seksuaalikasvatukseen, jotta voitaisiin parhaiten tukea lapsen kehitystä. Tulevaisuudessa seksuaalikasvatukseen liittyvä koulutus tulee räätälöidä varhaiskasvattajia varten, sillä seksuaalikasvatus on erityislaatuista pienille lapsille. Monikulttuurisuus ja median kasvava osa lapsen elämässä luovat myös uusia haasteita seksuaalikasvatukseen.