Koira-avusteinen toiminta varhaiskasvatusikäisen lapsen hyvinvointia tukemassa
Järvinen, Johanna (2013)
Järvinen, Johanna
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112518230
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112518230
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni on kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimus on tehty yhteistyössä Suomen Karva-Kaverien kanssa. Tutkimukseni tutkii pystytäänkö koira-avusteisella toiminnalla tukemaan varhaiskasvatusikäisen lapsen hyvinvointia. Tutkimukseni tavoitteena oli myös selvittää mihin varhaiskasvtusikäisen lapsen tarpeisiin koira-avusteinen toiminta pystyy vastaamaan.
Eläinavusteiset menetelmät ovat yleistymässä ja nousseet myös julkisuuteen herättäen erilaisia mielipiteitä. Omana kiinnostuksen kohteenani on ollut jo pitkään koira-avusteinen toiminta ja halusinkin tarjota tutkimustuloksia siitä mitä koira-avusteinen toiminta voi antaa varhaiskasvatusikäisen lapsen hyvinvoinnille.
Teoriaosaan on koottu tärkeimmät aiheeseen liittyvät käsitteet. Teoriaosa sisältää teoreettisen viitekehyksen hyvinvoinnista sekä esittelee lapsen hyvinvoinnin kannalta oleelliset tarpeet. Näiden tarpeiden pohjalta on lähdetty tutkimaan koira-avusteisen toiminnan antia varhaiskasvatusikäisen lapsen hyvinvointiin. Myös koira-avusteinen toiminta toimijoineen on esitelty teoriaosassa.
Tutkimuksen aineisto koottiin seitsemällä teemahaastatteluilla. Haastateltavat ihmiset valittiin harkinnanvaraisella otannalla, ja heistä jokaisella oli pitkä kokemus koira-avusteisen toiminnan toteuttamisesta. Saatu aineisto litteroitiin ja teemoitettiin varhaiskasvatusikäisen lapsen tarpeiden mukaan. Aineistosta etsittiin yhdenmukaisuuksia ja tutkimuksen aiheen kannalta tärkeitä ja olennaisia asioita.
Tutkimukseni tulosten mukaan koira-avusteinen toiminta vastaa etenkin varhaiskasvatusikäisen lapsen tunne-elämän tarpeisiin. Koira-avusteisella toiminnalla voidaan tukea lapsen tunne-elämän taitoja sekä antaa lapselle erilaisia tunnekokemuksia toiminnan aikana. Koira-avusteisella toiminnalla pystytään myös mahdollistamaan sosiaalisten taitojen opettelu. Yhdistämällä leikki koira-avusteiseen toimintaan voidaan tarjota varhaiskasvatusikäiselle lapselle mahdollisuus itsensä toteuttamiseen, aktiivisuuteen ja uuden oppimiseen. Koira-avusteisella toiminnalla pystytään myös tukemaan varhaiskasvatusikäisen lapsen suotuisaa itsetunnon kehitystä.
Tutkimukseni yhteenvetona voidaan todeta, että koira-avusteinen toiminta vastaa varhaiskasvatusikäisen lapsen hyvinvointiin liittyviin tarpeisiin ja koira-avusteisella toiminnalla pystytäänkin tukemaan varhaiskasvatusikäisen lapsen hyvinvointia.
Eläinavusteiset menetelmät ovat yleistymässä ja nousseet myös julkisuuteen herättäen erilaisia mielipiteitä. Omana kiinnostuksen kohteenani on ollut jo pitkään koira-avusteinen toiminta ja halusinkin tarjota tutkimustuloksia siitä mitä koira-avusteinen toiminta voi antaa varhaiskasvatusikäisen lapsen hyvinvoinnille.
Teoriaosaan on koottu tärkeimmät aiheeseen liittyvät käsitteet. Teoriaosa sisältää teoreettisen viitekehyksen hyvinvoinnista sekä esittelee lapsen hyvinvoinnin kannalta oleelliset tarpeet. Näiden tarpeiden pohjalta on lähdetty tutkimaan koira-avusteisen toiminnan antia varhaiskasvatusikäisen lapsen hyvinvointiin. Myös koira-avusteinen toiminta toimijoineen on esitelty teoriaosassa.
Tutkimuksen aineisto koottiin seitsemällä teemahaastatteluilla. Haastateltavat ihmiset valittiin harkinnanvaraisella otannalla, ja heistä jokaisella oli pitkä kokemus koira-avusteisen toiminnan toteuttamisesta. Saatu aineisto litteroitiin ja teemoitettiin varhaiskasvatusikäisen lapsen tarpeiden mukaan. Aineistosta etsittiin yhdenmukaisuuksia ja tutkimuksen aiheen kannalta tärkeitä ja olennaisia asioita.
Tutkimukseni tulosten mukaan koira-avusteinen toiminta vastaa etenkin varhaiskasvatusikäisen lapsen tunne-elämän tarpeisiin. Koira-avusteisella toiminnalla voidaan tukea lapsen tunne-elämän taitoja sekä antaa lapselle erilaisia tunnekokemuksia toiminnan aikana. Koira-avusteisella toiminnalla pystytään myös mahdollistamaan sosiaalisten taitojen opettelu. Yhdistämällä leikki koira-avusteiseen toimintaan voidaan tarjota varhaiskasvatusikäiselle lapselle mahdollisuus itsensä toteuttamiseen, aktiivisuuteen ja uuden oppimiseen. Koira-avusteisella toiminnalla pystytään myös tukemaan varhaiskasvatusikäisen lapsen suotuisaa itsetunnon kehitystä.
Tutkimukseni yhteenvetona voidaan todeta, että koira-avusteinen toiminta vastaa varhaiskasvatusikäisen lapsen hyvinvointiin liittyviin tarpeisiin ja koira-avusteisella toiminnalla pystytäänkin tukemaan varhaiskasvatusikäisen lapsen hyvinvointia.