En kartläggning av förebyggande åtgärder : en kvalitativ undersökning av professionellas arbete med ungdomar som riskerar att marginaliseras
Söderholm, Iréne; Knipström, Sofia (2013)
Söderholm, Iréne
Knipström, Sofia
Yrkeshögskolan Novia
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112217789
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112217789
Tiivistelmä
Syftet med detta lärdomsprov är att kartlägga förebyggande åtgärder som skolor använder sig av när en ungdom riskerar att marginaliseras. Vi undersökte olika arbetssätt och metoder i arbetet med eleverna och de professionellas syn på riskfaktorer för marginalisering. Undersökningen genomfördes med kvalitativa intervjuer via e-post med studiehandledare och dylika professioner på andra stadiets utbildningar runtom i Österbotten.
I undersökningen framkom att skolor använder sig av flera olika förebyggande metoder i arbetet med eleverna så som enskilda handledningssamtal med kurator, speciallärare och studiehandledare. Undersökningen visar att personalen vid skolorna är medvetna om riskfaktorer för marginalisering och känner till de olika åtgärderna som finns för att förebygga ungas marginaliseringsprocess. The purpose of this thesis is to identify preventive measures used by schools when a young person is at risk of being marginalized. We investigated various methods and approaches in working with students and the professionals’ perspective on risk factors of marginalization. The survey was conducted with qualitative interviews via email with tutors and other such professionals in secondary education institutions across the Ostrobothnia region.
The survey found that schools use several different preventive methods in working with students, such as individual guidance. The personnel at the schools are aware of the risk factors of marginalization and are familiar with the various measures available for the prevention of young people’s marginalization process.
I undersökningen framkom att skolor använder sig av flera olika förebyggande metoder i arbetet med eleverna så som enskilda handledningssamtal med kurator, speciallärare och studiehandledare. Undersökningen visar att personalen vid skolorna är medvetna om riskfaktorer för marginalisering och känner till de olika åtgärderna som finns för att förebygga ungas marginaliseringsprocess.
The survey found that schools use several different preventive methods in working with students, such as individual guidance. The personnel at the schools are aware of the risk factors of marginalization and are familiar with the various measures available for the prevention of young people’s marginalization process.