Kuin olisi itse taiteilija : Lastenkulttuurin edistäminen päiväkodissa sadutuksen keinoin
Palovaara, Pauliina; Rajaniemi, Heini (2013)
Palovaara, Pauliina
Rajaniemi, Heini
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2013
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112117722
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112117722
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Palovaara, Pauliina & Rajaniemi, Heini. Lastenkulttuurin edistäminen päiväkodissa sadutuksen keinoin.
60 sivua, 6 liitettä. Pieksämäki Syksy 2013.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan kelpoisuus
Toiminnallisen projektin tavoitteena oli kehittää lasten osallisuutta oman kulttuurinsa tuottajina. Tavoitteena oli tuoda sadutus osaksi päiväkodin toimintaa ja näin ollen osallistaa lapsia oman kulttuurinsa tuottajina. Yhteistyökumppanina työssä toimi yksityinen päiväkoti Löytöretki Muuramessa.
Sadutusmenetelmässä lasta pyydetään kertomaan satu. Aikuinen kirjaa sadun ylös täsmälleen samalla tavalla, kuin lapsi sen kertoi. Sadutusmenetelmä antaa aikuiselle mahdollisuuden kuulla lapsi juuri siten, kuin lapsi haluaa tulla kuulluksi. Sadutusmenetelmän käyttö lisää lasten osallisuutta.
Projektin toiminnallinen osa käynnistyi tammikuussa 2013, jolloin 3–5-vuotiaita Purjehtijat-ryhmän lapsia sadutettiin yksin ja pareittain. Lisäksi lapset piirsivät kuvia kertomistaan saduista.
Opinnäytetyön materiaali kerättiin saduttamalla ja haastattelemalla lapsia. Lisäksi lasten vanhempia ja päiväkodin henkilökuntaa haastateltiin kysymyslomakkeita apuna käyttäen.
Sadutusprojektin tuloksena sadutusmenetelmä katsottiin merkittäväksi lastenkulttuurin ja osallisuuden edistäjäksi. Lapset innostuivat satujen kertomisesta, tykkäsivät kuunnella toistensa kertomia satuja ja heidän osallisuutensa lisääntyi. Sadutusprojektin tuloksena syntyi myös valmis satukirjamateriaali.
Asiasanat: lastenkulttuuri, sadutus, lapsen osallisuus
Palovaara, Pauliina & Rajaniemi, Heini. Lastenkulttuurin edistäminen päiväkodissa sadutuksen keinoin.
60 sivua, 6 liitettä. Pieksämäki Syksy 2013.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan kelpoisuus
Toiminnallisen projektin tavoitteena oli kehittää lasten osallisuutta oman kulttuurinsa tuottajina. Tavoitteena oli tuoda sadutus osaksi päiväkodin toimintaa ja näin ollen osallistaa lapsia oman kulttuurinsa tuottajina. Yhteistyökumppanina työssä toimi yksityinen päiväkoti Löytöretki Muuramessa.
Sadutusmenetelmässä lasta pyydetään kertomaan satu. Aikuinen kirjaa sadun ylös täsmälleen samalla tavalla, kuin lapsi sen kertoi. Sadutusmenetelmä antaa aikuiselle mahdollisuuden kuulla lapsi juuri siten, kuin lapsi haluaa tulla kuulluksi. Sadutusmenetelmän käyttö lisää lasten osallisuutta.
Projektin toiminnallinen osa käynnistyi tammikuussa 2013, jolloin 3–5-vuotiaita Purjehtijat-ryhmän lapsia sadutettiin yksin ja pareittain. Lisäksi lapset piirsivät kuvia kertomistaan saduista.
Opinnäytetyön materiaali kerättiin saduttamalla ja haastattelemalla lapsia. Lisäksi lasten vanhempia ja päiväkodin henkilökuntaa haastateltiin kysymyslomakkeita apuna käyttäen.
Sadutusprojektin tuloksena sadutusmenetelmä katsottiin merkittäväksi lastenkulttuurin ja osallisuuden edistäjäksi. Lapset innostuivat satujen kertomisesta, tykkäsivät kuunnella toistensa kertomia satuja ja heidän osallisuutensa lisääntyi. Sadutusprojektin tuloksena syntyi myös valmis satukirjamateriaali.
Asiasanat: lastenkulttuuri, sadutus, lapsen osallisuus